نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية – جامعة الأزهر- مصر
المستخلص
يتناول هذا البحث، بالدراسة للضمائر المنعکسة، من ضمير المفعولين إلى الفاعلين، حالة کونهما لمسمى واحد، بين أفعال النفس المؤثرة، والأفعال القلبية الباطنة – دراسة وصفية تحليلية- في ضوء الأساليب العربية وتبرز قيمة الدراسة، في الکشف عن هذه الظاهرة، مختصة بها الأفعال الباطنة دون غيرها من الأفعال المؤثرة. والأسباب الدافعة لقبول الاستعمال مباشرتها لهذه الأفعال، دون غيرها، ومظاهر انعکاس الضمائر مع هذه الأفعال، من خلال التحليل الوارد للاستعمال العربي، وکذلک الکشف عن هذه الظاهرة مع الأفعال المؤثرة، وموقف النحاة من الأساليب التي وردت بها، والأسباب الدافعة لرفض الاستعمال العربي مباشرة اتصالها بهذه الأفعال المؤثرة، ومظاهر اتصالها بهذه الأفعال في الاستعمال العربي، وبحث مبطلات الانعکاس، وبحث مجوزاته عند استبدال أحد الضميرين بالاسم الظاهر، ثم مناقشة العلل العقلية للظاهرة في ضوء البحث اللغوي الحديث.
وقد سار البحث وفق منهج استقرائي وصفي تحليلي، وذلک بالوقوف على عينات مختلفة من الأساليب العربية، التي ورد بها هذه الضمائر المنعکسة، وبحث الأفعال المتصلة بها، وکشف مظاهر الاتصال بها، وتفسيرها، وتعليلها عند النحاة في حال قبول الاستعمال لها، أو رفضه إياها، وبحث الأسباب اللائقة بکل نوع من الأفعال المتصلة بها، وعرض وجهات النظر المختلفة بين النحاة، والترجيح فيما بينها، للخلوص إلى مفتاح الحقيقة في الکشف عن سر هذا الاستعمال في الأسلوب العربي.
ليصل البحث إلى أهم نتائجه في الکشف عن هذه الظاهرة مختصة بها الأفعال الباطنة دون غيرها من الأفعال المؤثرة لأمرين:
أولهما: حقيقة الأفعال المؤثرة، وأنها أفعال تصاحب النفس وتختص بها الذوات، وتقوم بها الجوارح المعبرة عن النفس.
الثاني: أن تناول الأفعال المؤثرة ومتطلباتها الأشخاص والذوات فهي تطلب الذوات لتؤثر فيها، فمدلولها الذوات، ومن ثم استحال معها اتحاد الفاعل والمفعول، واستحال کونها لشخص واحد، لاستحالة قيام أفعال الجوارح التي هي أفعال النفس والذوات؛ لتوقع التأثير على ذاتها، فتضرب النفس النفس. ومن ثم لا يقال في الاستعمال العربي ضربتُني، ولأنه لا يقال: ضرب زيدٌ زيدا وأنت تريده نفسه، فهذا ما يأباه العقل. وعلى العکس من ذلک قبول الاستعمال العربي اتصال الأفعال الباطنة بهذه الضمائر المنعکسة حيث تکمن بها خصائص تمکنها من ذلک. أهمها أنها ليست أفعالا حقيقية، فلم يتم لها تأثير من حيث کانت تتعلق بالقلوب خفية، فلا تُرى بالعين فضعفت لخفائها عن أن تؤثر، ومن ثم لا يغلب فيها التخالف بين الفاعل والمفعول فحسن معها إسناد فعل الفاعلين إلى المفعولين الأولين وجاز اتحادهما. إلى غير ذلک مما تکشف عنه الدراسة ويکشف عنه البحث.
This research deals, by studying the reflexive pronouns, from the pronouns of the subject to the subject, the case of them being one noun, between the verbs of the affective soul, and the inner cardiac verbs - an analytical study - in the light of the Arabic methods and highlights the value of the study, in revealing this phenomenon, specialized in it Subconscious verbs without other influencing verbs. And the reasons that motivate the acceptance of the use of these verbs, and not others, and the manifestations of the reflection of the pronouns with these verbs, through the analysis contained in the Arabic usage, as well as the disclosure of this phenomenon with the influencing verbs, and the grammarians’ attitude towards the methods in which they were mentioned, and the reasons that motivate the refusal of the Arabic usage directly in their connection with these Affective verbs, and the manifestations of their connection with these verbs in Arabic usage, examining the nullifiers of reflexology, and examining its ambiguities when replacing one of the two pronouns with an apparent noun.
The research proceeded according to an inductive-analytical approach, by examining different samples of the Arabic styles in which these reflexive pronouns were mentioned, examining the verbs related to them, revealing the manifestations of communication with them, their interpretation, and their justification by grammarians in the event that the use of them is accepted, or rejected, and research The appropriate reasons for each type of action related to it, and the presentation of the different points of view among the grammarians, and the weighting between them, in order to reach the key to the truth in revealing the secret of this use in the Arab taste..
In order to reach its most important results in revealing this phenomenon, the inner acts are specific to it, and not other effective acts, for two things:
The first: the reality of the affective actions, and that they are actions that accompany the soul and are specific to selves, and are carried out by the raptors expressing the soul.
The second: to deal with the influencing verbs and their requirements of persons and selves, as they ask sufficiency to affect them, so the meanings of selves, and then using the union of the subject and the object, and the impossibility of being for one person, for the impossibility of the actions of the raptors that are the actions of the soul and selves; To anticipate the effect on itself, so the soul hits the soul, and then it is not said in Arabic usage, “You hit me,” and because it is not said: Zaid hit Zaid and you want himself, this is what the mind refuses. On the contrary, the acceptance of the Arabic usage of the connection of the subconscious verbs with these reflexive pronouns, as there are characteristics that enable them to do so. The most important of them is that they are not real verbs, so they have no effect in terms of secretly related to the hearts, so they are not seen by the eye, so they weakened because of their invisibility to affect and then the difference between the subject and the object does not prevail in them. To other than what the study and research reveal.
الكلمات الرئيسية