حکاية الجبل المطلسم للکاتب هنس وير دراسة بنيوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية العلوم الإنسانية، جامعة الملک خالد

المستخلص

حاولت الدراسة تجريب المنهج البنيوي في هذه الحکاية من خلال البنية السردية التي انتهجها الراوي، وطريقة نسجه لبنائه الخطابي، وتحليل هذا البناء وتقسيمه إلى أکثر من شکل بنيوي، ثم توضيح أهم الثنائيات المتعددة التي انعقدت حولها تلک البنى السردية وعلاقاتها التي تربطها، ومن ثم معرفة قيمة تلک العلاقات ووظائفها، وکيفية خدمتها للحکاية، حيث قامت الدراسة بتجسيد ذلک في جدول توضيحي يوضح البنية وما فيها من علاقات. ثم قامت الدراسة بعد ذلک بتخصيص مبحث للحديث عن الرؤية التي تسعى الحکاية لبعثها من باطن النص، تلک الرؤية التي کانت البؤرة التي انبعثت بسببها معظم العلاقات الثنائية في الحکاية، وبالتالي سارت عناصر الحکاية باتجاهها.
ومن خلال هذا المبحث تطرقت الدراسة بعرض موجز للحديث حول عناصر الحکاية، من حيث شخصياتها، وأشکال الحيز، وکيف جاء الزمان، وما تميز به الحدث. کما تحدثت الدراسة بإيجاز عن بنية الحکاية اللغوية بصفتها جسرا أو سطحا تعبر فوقه عناصر الحکاية، قبل الوصول إلى نهاية رحلتها. وأخيرا استعرضت الدراسة بعض الحکايات الداخلية التي وجدت داخل الحکاية الکلية، بصفتها محطات مؤقتة في حياة الشخصيات، قبل أن يتبلور مصير کل شخصية في النهاية.
The Tale of the talismanic Mountain by Hans Wyer
(Deconstructive study)
Enas Mahmoud Abdullah Abu Salem
e and Assistant Modern Criticism- Department of Arabic Language - College of Humanities-King Khalid University
E-mail : asalim@kku.edu.saenasabusalem@gmail.com
Abstract: There is a revelation that should be disclosed when studying the stories narrated by the popular narrator, regardless of the method used in dealing with them and treating them, because if these narrative effects are a form of literary art, which has been stored in the collective unconscious memory for centuries for the purpose of enjoyment and entertainment, the narrator deliberately ,or intend,  violating the taste of the recipients, and disregarding the organism's senses and mind, by resorting to fabricating methods that meander towards fantasy, in order to realize its facts, or to invoking ladders that ascend towards the sky of tales and its insides,and without the narrator's own awareness, or even without the slightest protest by its characters, which leads to the conclusion that they are just stories told without language!
   The study that is in our hands now is an attempt to discover the system on which the tale of the satanical Mountain is based, and perhaps invert the system of this tale to show the network of relationships that weave it, whether these relationships are homogeneous or discordant, and then to know the semantic nodes that control the story through the functions it has performed.
   The study tried to experiment with the structural approach in this story through the narrative structure pursued by the narrator, the method of weaving it into his discursive construction, analyzing this structure and dividing it into more than one structural form, then clarifying the most important multiple  bilateral around which those narrative structures and their relations were held together, and then reach a knowledge of the value of these relationships and their functions, and how they serve the story, as the study embodied that in an illustrative table that shows the structure and the relationships in it.
   Then the study devoted a topic to talk about the vision that the story seeks to resurrect from the inside of the text, that vision that was the focus from which most of the bilateral relations in the story were emitted, and thus the elements of the story moved towards it.
   Through this topic, the study dealt with a brief presentation of the conversation about the elements of the story, in terms of its characters, the forms of space, how the time came, and what distinguished the event.The study also briefly talked about the structure of the story linguistic as a bridge or a surface over which the elements of the story cross, before reaching the end of its journey.
   Finally, the study reviewed some of the inner stories that were found within the overall story, as temporary stations in the lives of the characters, before the fate of each character is finally crystallized.

الكلمات الرئيسية


. باشلار، غاستون، جدلية الزمن، ترجمة خليل أحمد خليل، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت، ط3، 1992.
2. عبابنة، سامي محمد، التفکيکية وقراءة الأدب العربي القديم- عبد الفتاح کيليطو نموذجا، مجلة دراسات للعلوم الإنسانية والاجتماعية، المجلد 42، 2015.
3. عزام، محمد، الراوي والمنظور في السرد الروائي، مقال منشور الکترونيا، 21-4-2016.
4. عزيزي، کنزة، بنية الحوار في رواية(کبرياء وهوى)، جين أوستن، رسالة ماجستير، جامعة العربي بن مهيدي أم البواقي، الجمهورية الجزائرية، 2015-2016.
5. العيد، يمنى، تقنيات السرد الروائي في ضوء المنهج البنيوي، دار الفارابي، بيروت، 2010.
6. العيد، يمنى، الراوي الموقع والشکل(بحث في السرد الروائي، مؤسسة الأبحاث العربية، بيروت، 1986.
7. کيليطو، عبد الفتاح، الأدب والغرابة(دراسات بنيوية في الأدب العربي)، دار توبقال، الدار البيضاء- المغرب، 2006.
8. مرتاض، عبد الملک، ألف ليلة وليلة- دراسة سيميائية تفکيکية لحکاية حمال بغداد، دار الشؤون الثقافية، بغداد، 1989.
9. أبو ناضر، موريس، إشارة اللغة ودلالة الکلام، منشورات مختارات، بيروت، لبنان، 1990.
10.وير، هنس، کتاب الحکايات العجيبة والأخبار الغريبة، دار الکتاب العربي، بيروت، لبنان، 1956.
 
Sources and references:
1. Bashlar, Gaston, Dialectic of Time, translated by Khalil Ahmad Khalil, University Foundation for Studies, Publishing and Distribution, Beirut, 3rd Edition, 1992.
2. Ababneh, Sami Muhammad, Deconstruction and Reading of Ancient Arabic Literature - Abd al-Fattah Kilito as a Model, Journal of Studies for the Humanities and Social Sciences, Volume 42, 2015.
3. Azzam, Muhammad, the Narrator and Perspective in Narration Narration, an article published online, 4/21-2016.
4. Dear, Kenza, The Structure of Dialogue in the novel (Pride and Love), Jane Austen, MA thesis, University of Al-Arabi Ben MahidiOum El Bouaghi, Algeria, 2015-2016.
5. The Eid, Youmna, Narrative Techniques in Light of the Structural Approach, Dar Al-Farabi, Beirut, 2010.
6. Al Eid, Yomna, the Location and Form Narrator (Research in Narrative Narration, Arab Research Foundation, Beirut, 1986.
7. Kilito, Abdel Fattah, Literature and Strange (Structural Studies in Arabic Literature), Dar Toubkal, Casablanca-Morocco, 2006.
8. Murtad, Abd al-Malik, A Thousand and One Nights - a deconstructive semiotic study of the story of the porter of Baghdad, House of Cultural Affairs, Baghdad, 1989.
9. Abu Nader, Morris, The Sign of Language and the Significance of Speech, Anthology Publications, Beirut, Lebanon, 1990.
10. Weir, Hans, The Book of Strange Tales and Strange News, Arab Book House, Beirut, Lebanon, 1956.
almasadirwalmarajie:
1.biaishlara, ghasitun, jadliatalzaman, tarjamatankhalil 'ahmadkhalil, almuasasataljamieiatlildirasatwalnashrwaltawziei, bayrut, t3, 1992.
2.eibabnat, samimuhmd, altafkikiatwaqira'atal'adabalearabiialqadiama-eabdalfattahkilitunamudhajaan, majalatdirasatlileulumal'iinsaniatwalaijtimaeiati, almujalid 42, 2015.
3.eazam, muhamid, alraawiwalmanzur fi alsardalrawayiyi, maqalmanshuralkatrunya, 21-4-2016.
4.eazizi, kinazat, binyatalhiwar fi ruayata (kbria 'wahawaa), jayn' uwsatan, risalatmajstir, jamieatalearabii bin muhidi 'am albawaqi, aljumhuriataljazayiriut, 2015-2016.
5.Aleayd, yomna, taqniaatalsardalrawayiyi fi daw 'almanahajalbiniwi, daralfarabi, bayrut, 2010.
6.aleaydu, yumanaa, alraawialmawqiewalshkl (bahth fi alsardalrawayiyi, muasasatal'abhathalearabiati, bayruut, 1986.
7.Kilitu, eabdalfatah, al'adabwalghrab (dirasatbiniawiat fi al'adabalearabia), dartubaqal, aldaaralbayda'-almaghrib, 2006.
8.murtada, eabdalmaliki, 'alflaylatwalilat-dirasatsimiayiyattafkikiatlihikayathimalbaghdad, daralshuwuwnalthaqafiat, bighadad, 1989.
9. 'Abu nadir, muris,' iisharatallughatwadalalatalkulami, manshuratmikhtaratin, bayruat, labnan, 1990.
10.wayr, hans, kitab alhikayataleajibatwal'akhbaralgharibati, daralkitabalearabii, bayruat, labnan, 1956.