"المَجَازُ القَوْمِيُّ فِي أَدَبِ العَوَالِم الثَّلَاثَةِ" "رؤية نقدية وتحليلية في ضوء نظرية فِرْيدْرِيک جِيمسُون"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الأدب والنقد ، کلية الدراسات الاسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخ ، جامعة الأزهر ، مصر.

المستخلص

ينطلق البحث من أهمية المدلول المجازي في دراسة الرواية التي تعبِّرُ عن ملحمة تاريخية أو قومية في ثوب الذاتية في أدب العالم الثالث خاصة، وفي باقي الآداب عامة، خلافاً لما قاله فريدريک جيمسون الذي يرى أن أدب المجاز القومي لا يکون إلا في أدب العالم الثالث، ويبدو ذلک النوع المجازي من الرواية أبعد عن المعقولية المباشرة التي تتوارى فيها الأحداث تدريجياً في صورة إيحائية، تغدو فيها الحقيقة کالإيهام الذي يتضح شيئاً فشيئاً في تتبع الأثر أو في ضرب من الکناية أو التکرار أو التقديم والتأخير، فالبحثُ يَدرِسُ حَرکةً تاريخيةً أو إشارةً مُوحيةً لأحداث قومية معينة من خلال سرد أحداث شخصية، متعلقة بالشخصية الرئيسة داخل العمل الروائي، وقد يبدو فيها السرد غريباً والحوارُ فنتازياً ولکنه من نوع مُغاير يستخدمه الکاتب کنوع من المجاز المُحقَّقِ أو الحَقيقةِ المُتَخيلَّةِ في صورة إشارات شخصية، ومع ذلک کله لم يدع الکاتبُ القارئ يتمثل الاندهاش، فيصارحه تارة ويُومئ إليه أخرى، ساعياً إلى وصول رسالته الساخرة أو الناقدة للوضع السياسي أو التاريخي، مُستعملاً صوته الحقيقي، مُجسداً آثار الحقيقة دون أن يذکرها صريحة مثالية، صانعاَ قالباَ شخصياَ ليصب َّفيه مادته، مُضيفاً بعض اللمسات الفنتازية کما سيتضح في داخل البحث.
"The National Metaphor in the Literature of the Three Worlds"
"A Critical and Analytical View of Frederick Jameson's Theory"
Atia Mahmoud Hassanin
literature and associate criticism Department of
And the College of Islamic and Arab Studies - Al-Azhar University , Egypt .
E-mail: dratia782555000000@gmail.com
Abstract:
The research starts from the importance of the metaphorical meaning in the study of the novel that expresses a historical or national epic in the guise of subjectivity in the literature of the third world in particular, and in the rest of literature in general, in contrast to what Frederick Jameson said, who believes that the literature of the national metaphor is only in the literature of the third world, and it seems This metaphorical type of novel is far from the direct plausibility in which the events gradually disappear in a suggestive form, in which the truth becomes an illusion that gradually becomes apparent in tracing the effect or in a kind of metaphor or repetition or introduction and delay, as the research studies historical movement or suggestive reference to specific national events Through the narration of personal events related to the main character within the fictional work, in which the narration may seem strange and the dialogue is fantasy, but it is of a different kind that the writer uses as a kind of verified metaphor or an imagined truth in the form of personal references. Another gestures to him, seeking to reach his satirical or critical message of the political or historical situation, using his true voice, embodying the effects of the truth without mentioning it explicitly. He created a personal template to pour his material in, adding some fantasy touches, as will be seen in the article.

الكلمات الرئيسية


  1.  

    1. أباظة، ثروت ، شيء من الخوف، القاهرة: دار مصر للطباعة، الناشر : مکتبة مصر، دون طبعة وتاريخ.
    2. أوباما ، باراک .( 2009م). أحلام من أبي .. قصة عرق وإرث، (ترجمة : هبة نجيب السيد مغربي، وإيمان عبد الغني نجم)، ط1، القاهرة:  دار کلمات عربية للترجمة والنشر.
    3. جروزبي، ستيفن ، القومية،( ترجمة: محمد إبراهيم الجندي و محمد عبد الرحمن إسماعيل)، مصر:  مؤسسة هنداوي
    4. شهيد،عبد الفتاح (2019 ). جينالوجيا المجاز في الخطاب الثقافي العربي، مجلة البيان،ع 591، أکتوبر.
    5. رشدي ، سلمان.( 2009). أطفال منتصف الليل، (ترجمة: عبد الکريم ناصيف)، ط1، دمشق: دار التکوين للتأليف والترجمة والنشر.
    6. عبد القدوس، إحسان ، حتى لا يطير الدخان، القاهرة: مطبوعات دار الثقافة، ودار أخبار اليوم .
    7. موريسون، توني. (2016). رحمة ، ( ترجمة: ميسون سرور)، ط 2، القاهرة: المجموعة الدولية للنشر والتوزيع.

     

    ثانياً: المصادر والمراجع الأجنبية:

     

    1. Ahmad, Aijaz. In Theory: Classes, Nations, Literatures. London: Verso, 2000.
    2. Benjamin, Walter, and Hannah Arendt. Illuminations. London: Pimlico, 1999
    3. Fables of Aggression: Wyndham Lewis, the Modernist as Fascist. Berkeley: 7 University of California Press 1979.
    4. Ho ,Felicia Jiawen, Fredric Full Spectrum of Selves  in Modern Chinese Literature, " From Lu Xun to Xiao Hong", (A dissertation  Doctor of Philosophy), UNIVERSITY OF CALIFORNIA, Los Angeles, Professor Shu-mei Shih, Chair, (2012).
    5. Jameson, Fredric, Third-World Literature in the Era of Multinational Capitalism, Duke University Press, No. 15 (Autumn, 1987),
    6. Longxi, Zhang. "Historicizing the postmodern allegory." Texas Studies in Literature and Language, Vol. 36, No. 2, Formal Considerations (SUMMER 1994), p.
    7. Paul de Man, Allegories of Reading: Figural Language in Rousseau, Nietzsche, Rilke, and Proust (New Haven: Yale University Press, 1979,
    8. Wang,Qin, Fredric Jameson’s “Third-World Literature” and “National Allegory”: A Defense, Department of Comparative Literature, New York University, USA  (Autumn, 2013
    9. Santos, Juliana Mattos dos. Stirring up the Jameson/ Ahmad debate: "national allegory" through A cultural realist perspective, Universidade Federal de Santa, Florianópolis, 2013 .

    .

    ثالثاً: الموقع على الشبکة العنکبوتية:

    17. موقع: جوجل .

    18. موقع : ويکيبيديا .

    19. موقع : اليوتيوب .

    1. موقع : http://film.guardian.co.uk).