المفاضلة بين الشعر والنثر من القرن الثالث إلى القرن التاسع مقــــاربة نقـــــدية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية بالزلفي جامعة المجمعة

المستخلص

الشعر والنثر نهران من نبع واحد، قد يختلفان، لکن لا يفترقان.
    أدرک النقاد العرب هذه العلاقة بين هذين الفنين، من خلال ما وصل إلينا من آراء تبلورت مع أواخر القرن الثالث ومطلع القرن الرابع، والتي أظهرت براعة النقاد في تذوق وتحليل کل فن على حده، تحليلا يتفاوت بين العمق والسطحية، من خلال مقاييس شکلية أو موضوعية وأخرى نفسية أو فنية.
    ومن هنا کانت دراسة المفاضلة بين الشعر والنثر عند النقاد القدماء، التي اقتضت طبيعة الدراسة أن تکون في مقدمة، يليها مدخل نظري لمصطلح المفاضلة في اللغة، ومصطلح الشعر والنثر في اللغة وعند النقاد العرب. ثم مقاربة نقدية تتبعت فيها مفهوم المفاضلة وأسسها تاريخيا، من خلال استقراء النصوص النقدية لمجموعة من النقاد العرب في المغرب والمشرق العربي، عبر تسلسل تاريخي بداية بالقرن الثالث وحتى مطلع القرن التاسع، محاولة استنباط مبدأ التفضيل، من خلال ثلاثة محاور:
1ـ موقف تفضيل الشعر على النثر.
2ـ موقف تفضيل النثر على الشعر.
3ـ الموقف المساوي بين الشعر والنثر.
  وقد ساندتْ هذه المقاربة النقدية مادة مرجعية قاربت الأربعين کتاباً ما بين مصدر ومرجع، إذ اعتمدتُ على أمهات الکتب في جمع النصوص من مظانها الأصيلة واستقرائها بعد طول تأمل وتفکّر حتى توصلت إلى النتائج التي استعرضتها، کما دعّمتُ الدراسة بمراجع في الاتجاه ذاته سواء أکانت ورقية أم إلکترونية؛ سعياً مني في تجويد العمل والرفع من قيمته العلمية. راجية من الله العلي القدير أن أکون قد وفقت فيما قدمته من جهد ورأي وفکر... والله من وراء القصد،،
The comparison between poetry and prose from the third to the ninth centuries is a critical approach
Muzna Abdullah Al-Bahlal
Department of Literature and Criticism at the College of Education in Zulfi, Majmaah University, Saudi Arabia.
Email: ma.albahlal@mu.edu.sa
Abstract: Poetry and prose are two rivers of one source, which may differ, but do not separate.
    Arab critics realized this relationship between these two arts, through what came to us from opinions that crystallized in the late third and early fourth centuries, which showed the critics' ingenuity in savoring and analyzing each art separately, an analysis that varies between depth and surface, through formal, objective and other measures. Psychic or artistic.
    Hence, the study of the comparison between poetry and prose among the ancient critics, which required the nature of the study to be at the fore, followed by a theoretical introduction to the term differentiation in language, and the term poetry and prose in the language and among Arab critics. Then a critical approach in which it traced the concept of differentiation and its foundations historically, by extrapolating the critical texts of a group of Arab critics in the Maghreb and the Arab Levant, through a historical sequence beginning in the third to the beginning of the ninth century, trying to devise the principle of preference, through three axes:
1- The position of preference for poetry over prose.
2- The position of preference for prose over poetry.
3- The equal position between poetry and prose.
  This critical approach was supported by a reference material close to forty books between a source and a reference, as I relied on the mothers of books to collect texts from their original points and extrapolate them after long reflection and reflection until I reached the results that I reviewed, and I supported the study with references in the same direction, whether they are paper or electronic. ; Seeking to improve the work and raise its scientific value. Hoping from God Almighty that I have succeeded in the effort, opinion and thought that I have provided ... and God is behind the intention,

الكلمات الرئيسية