قصص الأطفال دراسة أسلوبية إحصائية في ضوء اللسانيات الکمية (مغامرات جحا نموذجا)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية العلوم والآداب – بالرس - جامعة القصيم

المستخلص

       يتقدم هذا البحث في سياق لساني نحو استثمار النظرية الأسلوبية وفق توجهها الإحصائي في ضوء اللسانيات الکمية ودراستها عبر أدب الأطفال من خلال (قصص الأطفال) لما لهذا القصص من  دور بالغ الأهمية في صناعة ثقافة الأطفال؛ ومن ثم ثقافة الأجيال عبر العصور وعلى اختلاف الثقافات ، مطبقة ذلک على بعض الکتاب الذين اشتهروا في ذلک المجال وهم  (کامل کيلاني ، أحمد نجيب ، طارق البکري ) في واحدة من القصص التي اشتهرت في قصص الأطفال باسم مغامرات جحا على اختلاف کل قصة وکل مغامرة لجحا عند کل کاتب .
      وجاءت هذه الدراسة في قسمين أولهما القسم النظري : الذي يتمحور حول دراسة الأسلوبية الإحصائية ، ومعامل بوزيمان وتقنياته ...، وأما القسم الثاني: فقسم تطبيقي يحاول النفاذ في بنية الثلاث قصص عند الکتاب الثلاثة على اعتبارهم  نماذج  لرواد قصص الأطفال ، ومحاولة لقياس درجات الانفعالية والعقلانية وتقنيات معامل بوزيمان لدراسة ذلک النوع من القصص المتمثل في قصص الأطفال
Children's Stories: A stylistic statistical study in the light of quantitative linguistics
(The Adventures of Juha as a model)
Suad Tharwat Mohammed Nasif
 Department of Linguistics, College of Science and Arts - Ras - Qassim University - Kingdom of Saudi Arabia.
E-mail: Ssmn1986@yaoo.com
Abstract: This research progresses in a linguistic context towards investing the stylistic theory according to its statistical orientation in the light of quantitative linguistics and studying it through children's literature through (children's stories) because these stories have a very important role in creating children's culture. And then the culture of generations through the ages and in different cultures, applying this to some writers who are famous in that field and they are (Kamil Kilani, Ahmed Naguib, Tariq Al-Bakri) in one of the stories that became famous in children's stories in the name of Juha's adventures in the difference of every story and every adventure of Juha At every writer.
      This study came in two parts, the first of which is the theoretical section: which revolves around the study of statistical stylistics, and Bozeman's laboratories and its techniques ... As for the second section: an applied section, it tries to penetrate into the structure of the three stories of the three writers as they are models for children’s storytellers, and an attempt to measure degrees of emotionality and rationality. And Bozeman's lab techniques to study the kind of story that is a children's story

الكلمات الرئيسية