کثيرًا ما نرى اهتمام الغرب بالإتيکيت الحديث، في حين أننا لا نرى اهتمام العرب بهذا الأمر على الرغم من وجود الأدب الإسلامي منذ نزول القرآن على الرسول ﷺ. هذا إلى جانب وجود الآداب وتوافرها في الرسالات السابقة للإسلام، فلم يکن الأمر حديثًا مع الإتيکيت الحديث. هذا إلى جانب وجود کثير من أوجه التشابه بين الآداب الدينية والإتيکيت الحديث، وهناک قليل من الاختلاف بينهما، ولکن الملاحظ أن الآداب الدينية أوسع وأکثر شمولاً من الإتيکيت. فلم يترک الأدب الإسلامي صغيرة ولا کبيرة تمس التعامل مع الله والرسول أو مع البشر أو حتى مع الحيوان إلا وتکلم عنها.
Aisha Medhat Ahmed Al-Haddad
Department of Arabic Language and Literature - Faculty of Arts - Alexandria University - Egypt. Email: aaisha.elhaddad@alexu.edu.eg Abstract: We often see the interest of the West in modern etiquette, while we do not see the interest of the Arabs in this matter despite the presence of Islamic etiquette since the revelation of the Qur’an to prophet Mohamed. In addition to the presence and availability of morals in previous messages of Islam, the matter was not modern with modern etiquette. This is in addition to the existence of many similarities between religious etiquette and modern etiquette, and there is little difference between them, but it is noticed that religious etiquette is broader and more comprehensive than etiquette. Islamic etiquette did not leave small or large that touches dealing with God and, prophet Mohamed or with humans, or even with animals, without speaking about it.
أحمد الحداد, عائشة. (2020). الأدب الإسلامي والإتيکيت في العصر الحديث. مجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود, 33(10), 11567-11624. doi: 10.21608/jlt.2020.148618
MLA
عائشة أحمد الحداد. "الأدب الإسلامي والإتيکيت في العصر الحديث", مجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود, 33, 10, 2020, 11567-11624. doi: 10.21608/jlt.2020.148618
HARVARD
أحمد الحداد, عائشة. (2020). 'الأدب الإسلامي والإتيکيت في العصر الحديث', مجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود, 33(10), pp. 11567-11624. doi: 10.21608/jlt.2020.148618
VANCOUVER
أحمد الحداد, عائشة. الأدب الإسلامي والإتيکيت في العصر الحديث. مجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود, 2020; 33(10): 11567-11624. doi: 10.21608/jlt.2020.148618