لم يخصص النحاة للنفي بابًا منفردًا في کتب التراث النحوي، وإنما تناثرت قضايا النفي وأحکامه في ثنايا أبواب النحو الأخرى، ولعل السبب البارز في عدم استقلال النفي عن غيره من أبواب النحو يکمن في تمرکز النحاة الدائم حول نظرية العامل ، وما يترتب عليها من فکرة التأثير و التأثر داخل بنية الجملة .
وبناءً على مــا تقدم ؛ فقد نهضت هذه الدراسة لتتخذ من النفي مبحثًا مستقلًا بذاته ، وهو مبحث له أرکانه و أدواته المستقلة ، متخذة من القرآن الکريم حقلاً لغوياً تطبيقياً ، حول فرع واحد من فروع النفي وهــو ما اصطلح عــليه النحاة ، وکذلک المفسرون بــ ( الکون المنفي ) ، مستمدة من الدرس الدلالي في ضوء نظرية السياق أساسًا نظريًّا ، مع الاتکاء على المنهج الوصفي بوصفه أداة بحثية تتسق وطبيعة التحليل الدلالي للنصوص .
تحاول الدراسة الإجابة عن عدة تساؤلات منها: هل کـل سياق صدّر بکون منفي يعـکس حتمًا دلالة النفي ؟ أم هناک دلالات أخــرى مـن الممکن أن تنبسق عن سياق صُدّر بکونٍ منفي ؟ ، وهل خرج الکون المنفي عن دلالة النفي إلى دلالات أخرى ؟ وما تلک الدلالات ؟ وما أنماط النفي المقرون بسياق الکون المنفي The Negative Being Verb in the Holy Quran. Study in light of context theory" .
Muhammed Rady Muhammed Al-Zeainy
Assistant Professor of Linguistics, Department of Arabic Linguistics and Literature Faculty of Arts, Port Said University Summarized Email: dr.radyrady@yahoo.com Abstract: The grammarians did not devote the negation to a single chapter in the books of the grammatical heritage, but rather the negation and its issues and rulings were presented within the folds of other grammatical chapters, such as asserting the present tense, or its accusative. Perhaps the prominent reason for the non-independence of the negation from other chapters of grammar lies in the permanent concentration of the grammarians around the theory of the worker And the consequent idea of influence and influence within the structure of the sentence. Based on the above; This study has risen ttake from the negation an independent study in itself, and it is a study that has its own pillars and tools, taken from the Holy Qur’an an applied linguistic field, about one branch of the branches of negation, which is what the grammarians, as well as the commentators, have termed ( The Negative Being verb ), derived from the lesson Semantic in light of context theory, with a theoretical basis, with reliance on the analytical method. As an approach consistent with the nature of semantic analysis. The study tries to answer several questions, including: Does every context issued as an exile necessarily reflect the significance of negation? Or are there other connotations that could be reflected in a context that was exported in an exile? And did the exiled universe deviate from the sign of negation to other connotations? What are these indications? What are the patterns of negation associated with the context of the Negative Being Verb ?
الزيني, محمد. (2020). الکَونُ المَنفِيّ في القرآنِ الکريمِ دراسة في ضوء نظرية السياق. مجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود, 33(10), 11039-11124. doi: 10.21608/jlt.2020.148610
MLA
محمد الزيني. "الکَونُ المَنفِيّ في القرآنِ الکريمِ دراسة في ضوء نظرية السياق", مجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود, 33, 10, 2020, 11039-11124. doi: 10.21608/jlt.2020.148610
HARVARD
الزيني, محمد. (2020). 'الکَونُ المَنفِيّ في القرآنِ الکريمِ دراسة في ضوء نظرية السياق', مجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود, 33(10), pp. 11039-11124. doi: 10.21608/jlt.2020.148610
VANCOUVER
الزيني, محمد. الکَونُ المَنفِيّ في القرآنِ الکريمِ دراسة في ضوء نظرية السياق. مجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود, 2020; 33(10): 11039-11124. doi: 10.21608/jlt.2020.148610