الإيقاع الداخلي بوصفه ضرورة جماليّة دراسة تحليلية لقصيدة النثر السعودية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب والعلوم الإنسانية- جامعة الباحة

المستخلص

في ظل سعي قصيدة النثر الدائب إلى تمکين تجربتها الشعريّة ووعيها الجمالي الخاص يأتي إيقاعها الداخلي کضرورة جماليّة تحکي راهنها المغاير والذاهب بعيداً عن مشابهة السائد والمألوف ، وهو مايعني ضرورة جماليّة بالقدر نفسه.
ينهض البحث على تلمّس الشعرية التي تسعى القصيدة النثريّة لتحقيقها عبر جماليّات وأساليب متعددة من خلال تناول مسألة الإيقاعات الداخليّة وماهيتها بمنهج تحليلي يلتقي مع الدراسات النصيّة القائمة على إخضاع النص للتحليل دون النظر لما هو خارجه ، ويجري الحديث حول ( الشعريّة) ومفهومها عبر مهاد نظريّ يليه طرح نماذج شعريّة لشعراء سعوديين لهم تجاربهم المتنوّعة والمتباينة رؤيوياً.
تساؤلات  مشروعة من أمثلة ماهي الإيقاعات الداخليّة لقصيدة النثر، وکيف تُسهم في تحقق شعريّة النّص؟ ، وکيف وظّف شعراء قصيدة النثر السعوديّة الإيقاعات الداخليّة ؟ وما حدود تلک التجربة ؟ وهل يمکننا الحديث عن قصيدة نثر سعوديّة ذات صوت خاص ومتفرّد؟
    يقارب البحث تجربة  مجموعة من شعراء قصيدة النثر السعوديين ممن يملکون استمرارية لنشاطهم الشعري ،کما يعود الاختيار لحرية الباحث في اختيار النموذج ، ولکون هذه النماذج تمثل تنوعاً فنياً واضحاً مع عمق الأفکار ونضوج متفاوت لماهية قصيدة النثر .
ينهض البحث على ثلاثة محاور أساسية الأول: ( تمهيد حول الإيقاع بشکل عام والإيقاع الداخلي لقصيدة النثر على وجه الخصوص ودوره في تخليق الشعرية، ويتناول المحور الثاني (الشعريّة باعتبارها منطلقاً للنص وجمالياته على تنوّعاتها  والإيقاع واحد منها).
أمّا المحور الثالث فيتناول الإيقاع الداخلي عبر أنماط محددة هي (إيقاع التکرار /الحرف، الکلمة المفردة / الجملة ) ، ايقاع التضاد التقابل ، التوازي (الترکيبي والصرفي) ، النبر ، الإيقاع الدلالي ( التشاکل والتباين )، إيقاع السرد ، إيقاع البياض والتشکيل )   ومراقبتها من خلال مجموعة من النصوص لعدد من الشعراء السعوديين المهتمّين بقصيدة النثر ،يُصار بعدها إلى خاتمة تلخّص نتائج البحث وتوصياته.
 
The poeticism of the inner rhythm of the Saudi prose poem
Hamdaan Mohsen Awad Al-Harthy.
Associate Professor of Modern Literature - College of Arts and Humanities - Al-Baha University
Email: hmalharthi@bu.edu.sa
Abstract: Modern creative action is no longer "in the presence of intensive experimental aesthetic consciousness" a metaphorical work, but it becomes a formative structural act that requires conscious reading of this semantic process to discover its reproduction and development in order to open interpretive understandings.
The research rises on touching the poeticism that the prose poem seeks to achieve through various aesthetics and methods by addressing the issue of internal rhythms and its essence, as well as talking about poeticism and its concept through a preface, followed by the presentation of poetic models of Saudi poets with their varied and different artistic experiences.
Questions examples as what are the internal rhythms of prose poem, and how it contributes to the realization of poeticism of text? , And how poets of Saudi prose poem employed the internal rhythms? What are the limits of that experience? Can we talk about a Saudi prose poem that has a special and unique voice?
    The research is approaching the experience of a group of Saudi prose poets who have continuity of their poetic activity. The choice is also free for the researcher to choose the model, and these models represent a clear artistic diversity with the depth of ideas and uneven maturity of the prose poem essence.
The research rises on three main axes: The first is: Introduction to the rhythm in general and the internal rhythm of the prose poem in particular, and its role in the synthesis of poeticism. The second axis deals with poeticism as a goal of poetry and its aesthetics in its variations and rhythm.
The third axis deals with the internal rhythm through specific patterns (rhythm of repetition / character, single word / sentence), and the (rhythm of contrast / corresponding) monitored by a series of texts by a number of Saudi poets interested in prose poem. Then It concludes with a summary of the research findings and recommendations

الكلمات الرئيسية