التوجيهات النحوية لقراءات هارون بن موسى النحويّ الأعور (ت:170هـ)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة دمنهور

المستخلص

: الحمد لله عظيم الإحسان قديم السلطان خلق الإنسان وعلمه البيان، والصلاة والسلام على خاتم الأنبياء وسيد البلغاء محمدٍ وعلى آله الأصفياء وصحبه الأوفياء ومن سار على نهجهم واهتدى بهديهم إلى يوم اللقاء.
أما بعد؛ فقد کثرت آراء الباحثين في القراءات القرآنية واختلفت وجهات نظرهم في جدوى البحث في هذا العلم، فمنهم من دعا إلى ضرورة العناية بهذا العلم ،ومنهم من رأى أن التشاغل به ليس إلا ضربًا من الترف العلمي.
وجليي للناظر أن علم القراءات علم جليل الصلة بالقرآن الکريم کلام الله الذي لاعوج فيه، کما أن للقراءات صلةً بلهجات العرب، ومن ثم فاختلاف تلک القراءات يتطلب توجيهاتٍ نحوية ولغوية لاشک أن لها الأثر البالغ في توسعة المعنى وترسيخ القواعد وتثبيتها، ولعل هذا ما دفعني إلى التأليف في هذا الشان، فاستعنت بالله وتخيرت جانبًا من القراءات التي جمعها عَلَمٌ جليل القدر ثقة من رجال البخاري ومسلم ، صاحب منزلة في علم القراءات وترتيبها وتوثيقها هارون ابن موسى النحوي الأعور العتکي المتوفى في حدود المائة والسبعين من الهجرة. وأردت في هذا البحث أن أتبين مواقف النحاة من القراءات التي جمعها هارون الأعور على اختلاف تصانيفها ، وأثر تلک القراءات في إثراء الفکر النحوي. واتبعت في ذلک منهجًا محوره الرئيسي الرجوع إلى الأصول في علم القراءات وعلم التفسير وعلم النحو وعلم اللغة، محاولاً قدر جهدي جمع جهود العلماء وتوجيهاتهم لتلک القراءات ثم ترتيبها وتحليلها مدليًا في ذلک برأي ينسجم مع المعنى و يتفق وقواعد اللغة، وعنونته: التوجيهات النحوية لقراءات هارون النحوي
وحاولت في هذا البحث أن أوضح فکرة مهمة مفادها أن النحاة کانوا على علم ودراية بشذوذ القراءات وندرتها في مواقفهم النحوية قبل أن يظهر مصطلح الشذوذ في تصانيف القراءات، وأثبت ذلک من خلال عرض آراء النحاة وتحليلها.
ويسعى البحث إلى الکشف عن مواقف النحاة والمفسرين من قبول القراءاة ورفضها مع بيان المعايير التي يحتکمون إليها عند إصدار حکمهم.
وقد اقتضت طبيعة البحث أن يقسم على أربعة مباحث ثم خاتمة على النحو الآتي:
المبحث الأول: جعلته ترجمةً لهارون .
المبحث الثاني : القراءات التي وردت بالضم.
المبحث الثالث: القراءات التي وردت بالفتح.
المبحث الرابع: القراءات التي وردت بالسکون.
الخاتمة : بينت فيها أهم النتائج التي توصل إليها البحث، ثم أردفت ذلک بثبت للمصادر والمراجع التي استقى منها البحث مادته، واللهَ أسأل التوفيق والسداد، والحمد لله رب العالمين.
الکلمات المفتاحية: (التوجيهات – هارون النحوي -هارون الأعور- قراءات هارون).
 
 
 
 
 
 
Grammatical directions for the readings of Harun bin Musa, the grammatical one-eyed (d .: 170 AH)
Mohamed Rashad Abdel Salam
Lecturer of linguistics, Faculty of Education, Damanhour University
Email: m_rashad_ar@edu.dmu.edu.eg
Abstract: Praise be to God, the great benevolence, the ancient Sultan, the creation of man and his knowledge of the statement, and blessings and peace be upon the Seal of the Prophets and the Master of Bulghah Muhammad and upon his pure family and loyal companions and those who followed their path and guided them to the day of the meeting.
As yet; Researchers ’opinions about the Qur’anic readings increased and their views differed on the feasibility of research in this science. Some of them called for the necessity of taking care of this science, and some of them felt that preoccupation with it is nothing but a kind of scientific luxury.
It is clear to the beholder that the knowledge of the recitations is a great knowledge of the connection with the Holy Qur’an, the word of God in which it is not crooked, and the readings are related to the dialects of the Arabs, and therefore the difference in these readings requires grammatical and linguistic directions that have no doubt that they have a great impact in expanding the meaning and consolidating and confirming the rules, and perhaps this is what motivated me to compose In this regard, she sought help from God and chose a portion of the readings gathered by a glorious knowledge of fate, trustworthy from the men of Bukhari and Muslim, who had a stature in the science of readings, arranging and documenting them, Harun Ibn Musa, the one-eyed grammarian al-Ataki, who died within the limits of the one hundred and seventy of the Hijra In this research, I wanted to demonstrate the grammarians ’attitudes towards the readings compiled by Harun al-Awar of various categories, and the effect of those readings on enriching grammatical thought. In this, I followed an approach whose main focus is referring to the origins in the science of readings, exegesis, grammar, and linguistics, trying to collect the efforts of scholars and their directions for those readings, then arranging and analyzing them, giving an opinion that is consistent with the meaning and consistent with the rules of the language, and its title is: the grammatical directions for Harun's grammatical readings
In this research, I tried to clarify an important idea that grammarians were aware of the abnormalities of readings and their rarity in their grammatical positions before the term abnormality appeared in the classifications of readings, and this was proven by presenting and analyzing the opinions of the grammarians.
The research seeks to uncover the positions of grammarians and commentators on accepting and rejecting readers, along with an indication of the criteria that they refer to when issuing their judgment.
The nature of the research necessitated that it be divided into four sections and then a conclusion as follows:
The first topic: I made it a translation of Aaron.
The second topic: the readings that were mentioned by annexation.
The third topic: the readings received by the opening.
The fourth topic: the readings received with silence.
Conclusion: In it she showed the most important results reached by the research, then she added that consistently to the sources and references from which the research drew its material, and God I ask success and repayment, and praise be to God, Lord of the Worlds.
Key words: (Directions - Harun grammar - Harun Al-Awar - Harun readings).