نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
کلية الآداب، جامعة دمنهور، مصر.
المستخلص
يَهْدِفُ هذا البحثُ إلى تَقَصِّي أثر الشُّعُور بِوَطْأَةِ الذُّنُوبِ فِي الشِّعْرِ الأَنْدَلُسِيِّ من منظور دينيّ نفسيّ اجتماعيّ فلسفيّ، ويُعْنَى بِرَصْدِ الشُّعُور بالذَّنْبِ المُزْمِن الناتج من التقصير في الالتزام الدينيّ، بوصفه مَلْمَحًا بارزًا تَجَلَّى - بوضوحٍ - لدى شعراء الأَنْدَلُس، وکان له کبيرُ الأَثَرِ في سُلُوکِهِم وشِعْرِهِمْ .
ويُبْرِزُ الحالة الانفعاليَّة التي تَسْتَبِدُّ بالشاعر الأندلسيّ، والصراع النفسيّ الذي يعيشه، إِثْرَ خَرْقِ أَمْر دِينِيّ، بين رغبات نفسه في حالة النَّدَم ومُرَاجَعَة النَّفْس، وحالة اللامُبَالاة عندما تَتَمَلَّکَهُ شَهَوَاتُهُ.
إِنَّ الشُّعُورَ بالذَّنْبِ من العواطف الأخلاقيَّة المُرَکَّبَة، وهو إحساسٌ مُؤْلِمٌ نابعٌ من تَجْرِبة شخصيَّة تَرْتَبِطُ بِضَمِيرِ الفَرْدِ، وقد عَدَّه الأطباءُ النَّفْسِيُّونَ من الاضطرابات النفسيَّة، وأکدوا أنه يؤدي إلى سُوء التَّکَيُّف، الذي يُعَبَّرُ عنه بأَعْرَاضٍ نفسيَّة مَرَضِيَّة مُصَاحِبَة .
لقد جَعَلَ شعراءُ الأندلسِ عِبْءَ الذنوبِ مجالاً للتفکُّر في حقيقة الحياة، ورَصَدُوا سَنَوَاتِ العُمْرِ، وتَحَسَّرُوا عَلَى ذَهَابِ الشَّبَابِ، وانْتَظَرُوا قُدُومَ المَوتِ .
وقد تَجَلَّى الشُّعُورُ بِوَطْأَةِ الذُّنُوبِ في قصائد المديح النبويّ الأندلسيَّة على نحوٍ خاصّ، ثُمَّ في قصائد الزهد، ورِثَاء النفس .
وقد تَضَمَّنَ البحثُ تمهيدًا وأربعة مباحث وخاتمة، ورَصَدَ التمهيد : مفهوم الشُّعُور بالذَّنْبِ، والنَّظَرِيَّاُت المُفَسِّرَة للشُّعُور بالذَّنْبِ، وتناول المَبْحَثُ الأَوَّلُ : الخِبْرَة المُسَبِّبَة لِلشُّعُور بِوَطْأَةِ الذُّنُوبِ، وعَرَضَ المَبْحَثُ الثَّانِي : مُؤَشِّرَات الشُّعُور بِوَطْأَةِ الذُّنُوبِ، ورَصَدَ المَبْحَثُ الثَّالِثُ : آثَار الوُقُوعِ فِي الذَّنْبِ، وعَالَجَ المَبْحَثُ الرَّابِعُ : وَسَائِل تَخْفِيفِ مُسْتَوَى الشُّعُورِ بِالذَّنْبِ .
وقد أثبت البحثُ أَنَّ مَا نَزَل بالأندلس وأهلِها مِنْ بَلاءٍ ومِحَنٍ رَاجِعٌ إلى اقْتِرَافِ الذُّنُوب .
وقد اعْتَمَدْتُ على المنهج الوصفيّ ؛ لتوضيح ما في النصوص الشِّعْرِيَّة مِنْ قِيَم جماليَّة، واسْتَعَنْتُ کذلک بالمنهج النفسيّ .
الکَلِمَاتُ المِفْتَاحِيَّة : الشُّعُورُ بِالذَّنْبِ، الشِّعْرُ الأَنْدَلُسِيُّ، المَدَائِحُ النَّبَوِيَّةُ .
feeling the brunt of sins in Andalusian poetry
Marwa Shehata Mahmoud Elshoukrofy
Assistant Professor of Andalusian Literature, Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Arts, Damanhour University
Email: marwa.mahmoud@art.dmu.edu.eg
Abstract:This research aims to investigate the impact of the feeling of sin in Andalusian poetry from a socio-philosophical socio-psychological religious perspective, and is concerned with monitoring the chronic guilt resulting from the failure of religious commitment, as a clearly visible feature of andalusian poets, and has had a significant impact on their behavior and poetry.
It highlights the emotional situation that the Andalusian poet is in, and the psychological conflict he is experiencing, following the breach of a religious order, between the desires of himself in the state of remorse and self-revision, and the state of indifference when he has his desires.
The guilt of complex moral emotions, a painful feeling stemming from a personal experience associated with the conscience of the individual, has been prepared by psychiatrists as one of the mental disorders, and confirmed that it leads to maladaptation, which is expressed by accompanying psychiatric symptoms.
The poets of Andalusia have made the burden of sins a room to think about the reality of life, observe the years of life, feel the youth go, and wait for death to come.
The feeling of sin was manifested in the Andalusian prophetic praise poems in particular, and then in the poems of asceticism and self-inheritance.
The research included a prelude, four investigations and a conclusion, and the monitoring of the boot: the concept of guilt, the interpreted theories of guilt, the first topic: the experience causing the feeling of the burden of sins, the presentation of the second research: indicators of feeling the weight of sins, the monitoring of the third thesis: the effects of falling in guilt, and the treatment of the fourth thesis: means of reducing the level of guilt.
The research has shown that all the afflictions and tribulations that have happened in Andalusia and its people are due to the commission of sins.
It has relied on the descriptive approach to clarify the aesthetic values of the poetic texts, and has also used the psychological approach.
Key words: The Feeling of guilt, Andalusian poetry, Prophetic praises
الكلمات الرئيسية