مساءلة النسوية. دراسة نقدية للأمثال العربية في ضوء فکرة النسوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية آداب الإسکندرية

المستخلص

"النسوية" مذهب،أو توجه وتيار نقدي ما بعد حداثي،له حضوره الواضح،في النصف الثاني من القرن العشرين،وفيما مضى من سني القرن الحادي والعشرين.ويرتکز على مبدأ أساسي، هو أن للمرأة خصوصيتها الإبداعية والثقافية، في الأدب والنقد، من ناحيتي الإبداع والتلقي. کما أنهم يدرسونها من حيث کونها " موضوعًا" للأدب.ومن ثم نحن أمام مثلث للاهتمام، أضلاعه: المرأة المنتجة للأدب، والمرأة المتلقية له- لا سيما المتلقية الناقدة-،والمرأة الموضوع.
ثم هناک مبدأ ثان أصيل عندهن – أو عندهم- هو أن المرأة مظلومة،وأنها "مهمشة" اجتماعيًّا وثقافيًّا تهميشًا متعمَّدًا، في ظل مؤامرة کونية تاريخية، قام على حوک خيوطها جبابرة المجتمعات الذکورية ليرسخوا "مرکزية" الرجل في کل شيء، ويقصوا المرأة إلى " الهامش" ما وجدوا إلى ذلک سبيلاً.
       أما أهم مبادئ النسوية ومصطلحاتها،فالجندر،الذي يُترجم " بالجنوسة"،أو" بالنوع الاجتماعي"، ويميزون بينه وبين مصطلح " الجنس" ؛من منطلق أن هذا الأخير مسألة عضوية بيولوجية، بينما الجندر يشير إلى الأدوار المتباينة التي تقررها المجتمعات لکل من الرجل والمرأة. والنسويون ينحازون لهذا المصطلح، ذاهبين إلى أن الاختلاف بين الرجل والمرأة مصنوع، صنعته الثقافة والإيديولوجيا، وليس نتيجة حتمية بيولوجية.والتقاطع،وهو يشير إلى تقاطع ألوان من الظلم لدى الطبقات الاجتماعية المهمشة، بحيث تجتمع مفاهيم العنصر والطبقة والجندر لتفسير معاناة النساء السوداوات في أمريکا؛ لسوادهن وأنوثتهن وطبقتهن في وقت واحد.
       وهذا البحث يحاول أن يضع الأفکار النسوية النظرية على محک التطبيق العملي،وفق منهج وصفيٍّ تحليليّ،قائم على الاستقراء شبه التام للأمثال التي عن المرأة في نيِّف وعشرين کتابًا  من کتب الأمثال العربية القديمة،حوت ما يربو عن أحد عشر ألف مثلٍ،تتبع الباحث ما رآه متعلقًا بالمرأة منها مثلاً مثلاً،من أول مرة ذُکِر فيها في أقدم الکتب،إلى الأحدث فالأحدث.
        والهدف من هذا کله،التتبع التاريخي للظواهر والأفکار،ووضع التصورات النسوية عن المرأة والأدب العربيين، والعلاقات بينهما،على بساط البحث العلمي المحايد.وسيحاول الباحث هذا على محورين: الأول، تتبع الموقف من المرأة-کما تصوره الأمثال- تتبعًا تاريخيًّا،من العصر الجاهلي،إلى صدر الإسلام، فالأموي... وهکذا. والمحور الثاني: الموازنة بين موقفين لهذه الأمثال من المرأة والرجل،من حيث الصفات التي ألصقتها بکل منهما.الصفات السلبية ثم الصفات الإيجابية-عشرون صفة سلبية،وست صفات إيجابية-؛لنرى إلى أي مدى کانت الثقافة العربية منحازة للرجل ضد المرأة کما يقول النسويون.وطبعيٌّ أن يکون عدد الصفات السلبية أکثر؛لأننا بصدد مناقشة اتهام بالانحياز ضد المرأة،وإلصاق کل نقيصة بها.
         ولاختيار الأمثال بالذات نطاقًا للبحث مسوغاته، التي منها مرکزية المثل وشهرته في ثقافتنا العربية، منذ العصر الجاهلي إلى الآن،وأنها أيقونات ثقافية ثرية بمستويات الدلالة ،ونصوص أدبية مهمة ،تستحق أن تُدرس من حيث النسيج اللغوي،کما تدرس من أجل مضامينها الثقافية.والأمثال أقدم وسائل التعبير الأدبي،وترسم صورة واضحة لوجه الأمة العربية،وطرائق معيشتها،وتکشف القناع عن أغوار نفس العربي القديم،وتمثله للعالم من حوله؛ولهذا لقيت ترحيبًا من الأمة بأسرها،على اختلاف أفرادها في الثقافة والنزعات.ونحن – في نطاق النقد الثقافي- في حاجة إلى الولوج إلى کل ما هو مرکزي في الثقافة محل الدراسة؛ کي تکون النتائج صادقة التعبير عن مضامين تلک الثقافة، أو "الأنساق الثقافية المضمرة" إذا ما أردنا التعبير بلغة القوم.
الکلمات المفتاحية: النقد الأدبي المعاصر-النقد الثقافي-النسوية-الجندر-التقاطع-عبد الله الغذامي- الأدب العربي القديم- الأمثال العربية-الجاحظ-ابنة الخسّ-الزَّبَّاء- زرقاء اليمامة-الخنساء.
 
 
 
 
 
 
 
Feminist Accountability. A critical study of Arab proverbs in light of the idea of feminism
Saber Mohammed Al-Sayed Gweli
Assistant Professor of Criticism and Rhetoric, Department of Arabic Language - Alexandria Literature
Email: saber.geweely@alexu.edu.eg
Abstract: "Feminism" is a doctrine, or a post-modern monetary trend, has a clear presence in the second half of the twentieth century and in the past of the twenty-first century. It based on the basic principle that women have their own creative and cultural specificity, in literature and criticism, in terms of creativity and receiving mechanisms. They also study her as a "subject" of literature. So, we are in front of a triangle of attention, its sides: the woman producing literature, the recipient woman, specially the critical recipient, and the subject woman.
Then there is a second original principle that they have, that is women are oppressed, and they are "marginalized" socially and culturally, deliberately marginalized, in a historical cosmological conspiracy, its threads are woven by titans of male societies, to centralize the man in everything, and reduce the woman to the margin whenever they found a way to do so.
     The most important principles and terminology of women is "gender" which translated as "social type" and they distinguish between it and the term "sex" on the grounds that the latter is a matter of biological membership issue while the "gender" refers to the roles that societies assign to each men and women. The feminists are in this term saying that the difference between men and women is made by both culture and ideology not an inevitable biological result and "intersectional", refers to The intersection of various colors of injustice in marginalized social classes, so that the concepts of race, class and gender combine to explain the suffering of black women in America being judged because of their color, sexuality and class at the same time.
      This research tries to put feminist theoretical ideas on the line of practical application in a descriptive, analytical approach based on the near-perfect extrapolation of proverbs about women in 120 books of the old Arab proverbs that contained over eleven thousand proverbs following the ones regarding women a proverb after another, From the first time it's mentioned in the oldest book to the most recent and recent.
       The goal of all this is the historical tracking of phenomena and ideas and placing feminist perceptions of Arab women literature, and the relations between them, on the basis of neutral scientific research. The researcher will try this on two axes: First, tracing the attitude towards women - as portrayed by proverbs – historically. From the pre-Islamic era, to the beginning of Islam, then the Umayyad era … and so on. The second axis: balancing the two positions of these proverbs on women and men in terms of the attributes that affixed to each of them. Negative traits, then positive traits, twenty negative ones and six positives, to see to what extent Arab culture was biased towards men and against women, as the feminists say. Naturally, the number of negative characteristics is greater, because we are in the process of discussing an accusation of bias against women and attaching every deficiency to her.
      And choosing proverbs in particular as a scope for research has justifications, including their centrality and their fame in our Arab culture, from the pre-Islamic era until now, and that they are cultural icons rich with levels of significance and important literary texts that deserve to be studied in terms of the linguistic fabric, as they are studied for their cultural implications. Proverbs are the oldest means of literary expression, and they paint a clear picture of the face of the Arab nation and its ways of life, reveals the depths of the soul of the ancient Arab and represents it to the world around it that is why it was welcomed by the entire Arab nation, regardless of its cultural and inclinations. And we, in the context of cultural criticism, need to have access to everything that is central to the culture under study. In order for the results to be honest expressing the contents of that culture, or the "Embedded cultural formats" if we want to express it in the language of the people.
Key words: contemporary literary criticism - cultural criticism - feminism - gender - intersection - Abdullah Al-Ghadhami - ancient Arabic literature - Arab proverbs - Al-Jahiz - daughter of lettuce - Al-Zubaa - Zarqa Al-Yamamah - Al-Khansa.
 

الكلمات الرئيسية