يسعى هذا البحث إلى تتبع ظاهرة المفارقة اللفظية واقترانها بالزمن وسياق الحدث عند شاعر من أهم شعراء العصر العباسى ألا وهو أبو فراس الحمداني، وذلک في دراسة حالة المفارقة اللفظية وتشکيلها في قصيدة من فرائد شعره، وتحرى العوامل التي شکلت هذه الحالة الثنائية وراء حِرص الشَّاعر على استخدام بعض المتناقضات، وکيف أثَّرت فى بناء أسلوبه الشِّعرى من ناحية، وکيف کانت سببًا فى تفاعل القارىء معه من ناحية ثانية. ومن ثمَّ اعتمدت هذه الدِّراسة على المنهج النقدي التَّحليلى؛ بيانـًا لتشکيل الظاهرة و کشفـًا للرؤية الشعرية التي قدمتها القصيدة. وذلک مؤسس على الوصف الکيفي للظاهرة المتمثلة فى النَّص، وأيضًا الوصف الکمي لها، ولکن ليس بطريقة رقميَّة وإنَّما بطريقة ذيوع ظاهرة المفارقة و انتشارها، مستندًا إلى حقائق حياتيَّة، ومنها إلى حقائق إبداعيَّة خاصة بتميز الشَّاعر، لذلک کان اللجوء إلى مقاربة هذا المنهج حتَّى يتسنى الوصول إلى نتائج موضوعيَّة بقدر المستطاع. وتکمن أهمية هذه الدِّراسة فى کونها تجربة ذاتية صادقة، وفى الوقت نفسه تعتمد على ذاتيَّة الإبداع، ومن ثمَّ فهى داعمة للمنهج التَّحليلى فى أنَّها تجربة ذاتيَّة من واقع معايشة الشاعر وغير ذاتيَّة- فى الوقت نفسه - في تقويم الظاهرة. الکلمات المفتاحية: التشکيل؛ أبو فِراس الحمداني؛ الرؤية؛ التجربة الشعرية؛ المفارقة. the paradox between vision and formation is the poem (pride and reproach) by Abu Firas al-Hamdani as a model
Afaf Al Hajj Babiker Abdul Rahman
Assistant Professor of Literature and Criticism - College of Education and Arts - University of Tabuk
Email: aabdulrhman@ut.edu.sa Abstract: This research seeks to trace the phenomenon of verbal paradox about one of the most important poets of the Abbasid era. He is abu Firas al-Hamdani. This is in the branch of contradiction between words and the complementary relationship which occurred between the two sides of this contradiction، and investigate the factors behind the poet's eagerness to use some contradictions، and how it influenced the construction of his poetic style on the one hand، and how it caused the interaction of the reader on the other.Hence، this study relied on the descriptive analytical approach as a statement to form the phenomenon and a reveal of the poetic vision presented on its weaving.
This is based on the qualitative description of the phenomenon represented by the text، and also the quantitative description of it، but not in a digital way but in a way that broadcasts the phenomenon of paradox or its spread، based on the realities of life، and from them to the creative realities of the excellence of the poet، so the use of the approach of this approach so that objective results can be reached as far as possible. The importance of this study lies in being a subjective experience، and at the same time dependent on the self-creation، and therefore it supports the descriptive analytical approach as both subjective and subjective، or rather creative subjective overall. Keywords: Formation; Abu Firas al-Hamdani; Vision; Poetic attempt; Paradox
عبد الرحمن, عفاف. (2020). المفارقة اللفظيَّة بين الرؤية و التشکيل قصيدة (فخر وعتاب) لأبي فراس الحمداني نموذجـًا. مجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود, 33(5), 5367-5400. doi: 10.21608/jlt.2020.123770
MLA
عفاف عبد الرحمن. "المفارقة اللفظيَّة بين الرؤية و التشکيل قصيدة (فخر وعتاب) لأبي فراس الحمداني نموذجـًا", مجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود, 33, 5, 2020, 5367-5400. doi: 10.21608/jlt.2020.123770
HARVARD
عبد الرحمن, عفاف. (2020). 'المفارقة اللفظيَّة بين الرؤية و التشکيل قصيدة (فخر وعتاب) لأبي فراس الحمداني نموذجـًا', مجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود, 33(5), pp. 5367-5400. doi: 10.21608/jlt.2020.123770
VANCOUVER
عبد الرحمن, عفاف. المفارقة اللفظيَّة بين الرؤية و التشکيل قصيدة (فخر وعتاب) لأبي فراس الحمداني نموذجـًا. مجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود, 2020; 33(5): 5367-5400. doi: 10.21608/jlt.2020.123770