أسس وضع القواعد النحوية واتجاهاتها في مقرر النحو والصرف بالمملکة العربية السعودية (المرحلة الثانوية) أنموذجاً

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية اللغة العربية، المنصورة، جامعة الأزهر، مصر

المستخلص

يهدف البحث إلى بيان الأسس العلمية التي بنى عليها أصحاب المقررات الدراسية القواعد النحوية والصرفية التي وضعوها، وذلک في مقرر النحو والصرف للمرحلة الثانوية بالمملکة العربية السعودية، وبيان اتجاههم النحوي (البصري، والکوفي) في تأليفهم لهذه المقررات مع بعدهم عن ذکر الخلافات النحوية، ثم بيان أثر ذلک على الاکتساب اللغوي لطلاب هذه المرحلة الدراسية مع المقارنة بين المنهج القديم والمنهج الحديث لنفس المرحلة، ثم النتائج المستخلصة من البحث .
الکلمات المفتاحية: (أسس – القواعد – النحوية - اتجاهات - مقرر - النحو والصرف – المرحلة الثانوية – السعودية).
 
 
 
 
 
 
 
 
The foundations of setting grammar rules and their trends in the Grammar and Morphology course in the Kingdom of Saudi Arabia (secondary stage) as an example
Abdul Malik Ahmed Shteiwi
Assistant Professor at the College of Arabic Language in Mansoura - Al-Azhar University, and Associate Professor at the College of Arabic Language - Islamic University of Madinah
Email: 400619@iu.edu.sa
Abstract:  The research aims to clarify the scientific foundations upon which the curriculum owners built the grammatical and morphological rules that they set, in the grammar and exchange course for the secondary stage in the Kingdom of Saudi Arabia, and to explain their grammatical direction (visual and Kufi) in their composition of these courses, and then explain the impact of this on the linguistic acquisition of students  This is the study phase with the comparison between the old curriculum and the modern curriculum for the same stage, then the results from the research are given at the end of the research.

الكلمات الرئيسية