التعصب للمذهب الفقهي وأثره على کتابات المؤرخين من القرن الخامس حتى نهاية الثامن الهجري «ابن الجوزي في کتابه المنتظم نموذجا».

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية اللغة العربية بالقاهرة- مصر

المستخلص

    يعد التعصب المذهبي من أکثر الأمور التي عانى ولا يزال يعاني منها المجتمع الإسلامي بصفة خاصة والعالمي بصفة عامة. ويعد التعصب من الأمور التي أصابت الأمة بالجمود والتخلف الفکري، وقسمها إلى فرق متنافرة متناحرة، وأبعدها عن قضاياها الجوهرية في وحدتها إلى اهتمامات هامشية مذهبية.
    والمطالع لکتابات المؤرخين المسلمين يجد أنهم اختلفوا في طريقة تناولهم للمخالفين لهم في أفکارهم ومذاهبهم, ما بين متعصبين لفکرهم ومذهبهم ناقدين لغيرهم من أصحاب المذاهب الأخرى مستخدمين ضدهم أقصى عبارات السب والنقد. وفريق ثانٍ کان غير متعصب أو منحاز لمذهبه, يأخذ عن جميع العلماء على مختلف أفکارهم ومذاهبهم أخذ العالم الواعي غير المتعصب, وعندما يتحدث عنهم يذکر محاسنهم ومفاسدهم دون تحيز أو تعصب أو هوى منه.
   ولقد کان ابن الجوزي « جمال الدين, أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد, المتوفى عام 597ه /1200م» من المؤرخين الذين اختلفت الآراء حول مدى تعصبه لمذهبه الحنبلي ومدى تأثير ذلک التعصب المذهبي على کتاباته التاريخية.
   إلا أن هذا التعصب الذي اتسم به ابن الجوزي – في کثير من الأحيان- کان نابعا من غيرته على الإسلام, فقد کان ينشد أن يصل المسلم إلى درجة کبيرة من الالتزام الديني والأخلاقي والتربوي؛ لذلک نجده قد صنف مؤلفات متعددة في مجال الأخلاق والتربية والدعوة للتدين.
  کما أن هذا التعصب من ابن الجوزي کان تجاه من يرى – من وجهة نظره- أن أفکاره أو عقيدته کان فيها ما يستوجب نقده والطعن فيه, أما من کان يرى أنه ليس فيها ما يوجب الطعن کان يتحدث عنه بکل حيادية وموضوعية.
    کما أن تعصب ابن الجوزي تجاه مخالفيه في المذهب لم يکن سببه الغيرة أو الحقد, بل کان الهدف منه الوصول إلى الأمل المنشود منه في الحياة، وهو کمال الدين والعقيدة والأخلاق, فلو کان هذا التعصب بدافع الحقد والغيرة لما نال ابن الجوزي تلک الشهرة والمکانة العلمية بين علماء التاريخ والحضارة الإسلامية. فرغم أوجه النقد التي وجهها العلماء لابن الجوزي فإن ثنائهم عليه والاعتراف بمکانته لم يخالف فيها أي من علماء الأمة الذين عُرف عنهم الحيدة والإنصاف.
الکلمات المفتاحية: التعصب- المذهب الفقهي- المؤرخون- القرن- الخامس الهجري- الثامن الهجري- کتاب المنتظم- ابن الجوزي.
 
 
 
 
 
 
 
 
The intolerance of juristic doctrine and its impact on the writings of historians from the fifth century until the end of the eighth AH.
Ibn al-Jawzi in his regular book as a model
Salah Abdel-Mawla El-Shoura
Lecturer, Department of History and Civilization, Faculty of Arabic Language, Cairo
Email: salahalshura@azhar.edu.eg
Abstract: Doctrinal fanaticism is one of the things that the Islamic community in particular and still suffering from, in general, suffers from. And intolerance is among the issues that struck the nation with stagnation and intellectual retardation, dividing it into opposing rival factions, and distancing it from its core issues of unity into sectarian and marginal concerns.
     And those familiar with the writings of Muslim historians find that they differed in the way they deal with those who violate them in their ideas and doctrines, between fanatics of their thought and doctrine critical of other owners of doctrines using against them the utmost words of insult and criticism. And a second team was non-fanatic or biased towards its doctrine, taking from all scholars on their various ideas and doctrines I take the conscious world that is not fanatic, and when he talks about them he mentions their advantages and spoils without prejudice or intolerance or distraction from it.
    Ibn al-Jawzi «Jamal al-Din, Abu al-Faraj Abd al-Rahman bin Ali bin Muhammad, who died in 597 AH / 1200 CE) was among the historians who differed opinions about the extent of intolerance to the Hanbali school of thought and the impact of that sectarian intolerance on his historical writings.
   However, this intolerance that characterized - in many cases - stemmed from his zeal against Islam, as he sought to reach a large degree of religious commitment to the Muslim, ethical, and educational; therefore we find a variety of literature in the field of ethics, education and advocacy of religiosity.
       Also, this intolerance from Ibn Al-Jawzi was towards those who saw - from his point of view - that his ideas or belief contained what needed to be criticized and challenged, and whoever saw that there was nothing that required the appeal was talking about it in a neutral and objective manner.
        Also, Ibn Al-Jawzi’s intolerance towards his opponents in the doctrine was not caused by jealousy or hatred, but rather was aimed at achieving the desired hope in life, which is perfection of religion, belief and morals. Islamic history and civilization. Despite the criticisms leveled by the scholars towards Ibn Al-Jawzi, their praise for him and the recognition of her position did not contradict any of the nation’s scholars who were known to be neutral and fair.
Key words: fanaticism - the doctrine of jurisprudence - historians - the fifth century AH - the eighth century AH - the book of the regular - Ibn al-Jawzi.

الكلمات الرئيسية