أَثَرُ الخَمْرِ فِي شَارِبِهَا بَينَ أَبِي نُوَاس وَشُعَرَاءِ الأَنْدَلُسِ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب، جامعة دمنهور، مصر.

المستخلص

يُعْنَى هذا البحث برصد أثر الخمر في شاربها بين أبي نُوَاس وشُعَرَاء الأندلس المُعَاصِرِينَ له واللاحِقِينَ به، بوصفه ملمحًا بارزًا تَجَلَّى - بوضوحٍ - لديهما، وکان له کبيرُ الأَثَرِ في سُلُوکِهِما وشعرهما .
ويَهْدِفُ إلى تَقَصِّي أثر الخمر من منظور اجتماعيّ نَفْسِيّ ثقافيّ طِبِّي، والکشف عن مدى تَأَثُّر شعراء الأندلس بشعر أبي نُوَاس الخَمْرِيّ، الذي يَصِفُ أثَرَ الخَمْرِ في شاربها، من خلال تحليل النصوص الشعريَّة على مستوى المضمون، والبناء الفَنِّيّ، والسياق الثقافيّ .
وغيرُ خَافٍ أن المذاهب الأدبيَّة التي تظهر في المَشْرِق سُرْعَان ما نَجِدُ صداها وَاضِحًا في الأدب الأندلسيِّ؛ شعره ونثره، ولقد تَرَسَّمَ شُعَرَاءُ الأَنْدَلُسِ خُطَى شُعَراء المَشْرِق المُبْدِعِينَ، وخَاصَّةً شُعَرَاء العَصْر العَبَّاسي المُحْدَثِينَ؛ من أجل إثبات المقدرة الأدبيَّة .
وقد أفرط أبو نواس في شُرْب الخَمْر، وأبدع في وصف أثرها في الشارب، وجَارَاهُ في ذلک شُعَرَاءِ الأندلس، واتسموا - مِثْلَهُ - بالتفکُّه، ولُطْف الدُّعَابة، وخِفَّة الرُّوح، وحَلاوة النَّادِرة، وعُذُوبَة الألفاظ، والاعتزاز بالحُرِّيَّة .
        وقد تَضَمَّنَ البحثُ تمهيدًا وثلاثة مباحث وخاتمة، ورَصَدَ التمهيد: النظريات المُفَسِّرَة لإدمان شُرْب الخَمْر، ودُخُولُ شِعْرِ أَبِي نُوَاس إِلَى الأَنْدَلُسِ، وإِعْجَابُ شُعَرَاءِ الأَنْدَلُسِ بِشِعْرِ أَبِي نُوَاس، وتناول المَبْحَثُ الأَوَّلُ: الأَبْعَاد الثَّقَافِيّة لِشِعْرِ الخَمْرِ، وعَرَضَ المَبْحَثُ الثَّانِي: آثَارُ الخَمْرِ الجَسَدِيَّة، ورَصَدَ المَبْحَثُ الثَّالِثُ: آثَارُ الخَمْرِ النَّفْسِيَّة .
وقد أثبت البحثُ مدى تَأَثُّر شعراء الأندلس بأبي نُوَاس في شعره الخمريّ، وظهر ذلک في تقليده بألفاظه ومعانيه، وأشار إلى المعاني المُبْتَکَرَة التي کان لشعراء الأندلس فَضْلُ السَّبْق في إبداعها، وأظهر مواضع الاتفاق والاختلاف بينهما؛ مِمَّا يثبت التفاعُل الثقافيّ بين المَشْرِق والأندلس .
وقد اعْتَمَدْتُ على المنهج الوصفيّ؛ لتوضيح ما في النصوص الشعريَّة من قِيَم جماليَّة، واسْتَعَنْتُ کذلک بالمنهج النفسيّ، والبحوث الطِّبِّيَّة في الخمر وتأثيرها.
الکَلِمَاتُ المِفْتَاحِيَّة: الخمر، أبو نُواس، الشعر الأندلسيّ.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The impact of wine on drinkers
between Abu Nawas and Andalusian poets
Marwa Shehata Mahmoud Al-Shaqrafi
Assistant Professor of Andalusian Literature, Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Arts, Damanhour University
Email: marwa.mahmoud@art.dmu.edu.eg
The present paper attempts to monitor the effect of wine on its drinker as depicted by Abu Nawas and contemporary poets of Andalusia, as well as succeeding poets. Wine was a prominent feature demonstrated by these poets and had a great impact on their behavior and poetry.
The study aims to investigate the effect of wine from psychological, cultural, and medical perspectives to reveal how far Andalusian poets were influenced by Abu Nawas's wine songs describing the effect of wine on its drinker. This is to be attained through the analysis of the texts and the poetry at the level of context, artistic structure and cultural context.
Literary approaches that appeared in the East, evidently, quickly had an echo in the Andalusian literature, in poetry and prose. The poets of Andalusia used to follow the steps of the creative poets of the East, especially the early Abbasid poets in order to prove literary ability.
Abu Nawas was excessive in drinking wine, and he excelled in describing its effect on the drinker. The poets of Andalusia imitated him; his humor, light spirit, wit, sweet words and venerating freedom.
The research consists of a preface, three sections and a conclusion. The preface monitors theories explaining addiction of drinking, Abu Nawas's poetry in Andalusia and admiration of poets of Andalusia with the poetry of Abu Nawas. Subject one addresses the cultural dimensions of the poetry of wine. Subject two displays the effects of wine physically. Subject three handles the psychological effects of wine.
The research has proved Abu Nawas's influence on the poets of Andalusia in his wine poetry as reflected in imitating his words and meanings. The paper points to the innovative meanings that the poets of Andalusia had created showing agreement and differences among them. This confirms the cultural interaction between the East and Andalusia.
The descriptive approach is employed to clarify the aesthetic values ​​in the poetic texts and the psychological method and medical research on wine and its effect are employed, too.
Key words: wine, Abu Nuwas, Andalusian poetry.

الكلمات الرئيسية