جامعة الأزهر (فرع إيتاي البارود)، کلية اللغة العربيةمجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود2535-177X33120201001من الأسرار البلاغية في خطبة أبي بکر الصديق عند توليه الخلافة16112328510.21608/jlt.2020.123285ARسلامةداودکلية اللغة العربية، جامعة الأزهر، إيتاي البارود، جمهورية مصر العربية.Journal Article20201116الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين وبعد،،
ففي عام 1440 هـ 2019 م عُهِدَ إلىَّ أنْ أَدْرُسَ مع طلاب وطالبات الدراسات العليا بجامعة الأزهر تحليلَ شيخِنا العلامة الدکتور محمد أبي موسى لخطبة أبي بکر الصديق t عند توليه الخلافة، فبَدَتْ لي في الخطبة لطائفُ معانٍ لم يُقَيِّدْها شيخُنا، وإنْ قَيَّدَ ما هو أَجَلُّ منها، فلما خَشِيْتُ عليها النسيانَ والضياعَ قَيَّدْتُها بالکتابةِ في هذه الأوراق، وما هي مما قَيَّدَ الشيخُ أَوَابَدَهُ إلا کالثَّرَى من الثُّرَيَّا، وازداد يقيني بأن البيانَ العالي تَتَغَازَرُ أسرارُه ويَصْعُبُ أنْ يُحَاطَ بها، وأن هذا البيان کلما مَخَضَهُ الدارسُ أَخْرَجَ زُبْدَتَه، وأن الله جَلَّ وعَلا يَرُدُّ أَيْدِي طُلابِ العِلْمِ مَلْأَى تَفِيضُ بالخَيرِ مِن فَضْلِه، إذا هُمْ أَخْلَصُوا وصَبَرُوا، وأنه جَلَّ وتَقَدَّسَ ضَمِنَ لأهل العلم أن لا يَنْقَلِبَ الفِکْرُ خَاسِئًا وهو حَسِير.
وهذه الدراسة وَمَضَاتٌ عَجْلَى ونَظَراتٌ خَجْلَى فيما انطوت عليه الخطبة من لطائف وأسرار، لم تَنَلْ من أنوارِها وأسرارِها إلا ما تَيَسَّرَ ودَنَا قِطافُه، ولم تَنْزِلْ مما قام على شَرَفِ خِدْمَتِها وتَذَوُّقِ أسرارِها إلا کما يَنْزِلُ السَّارِي مِنَ القَمَرِ السَّارِي؛ وإن تکن في الأرض أنفاسُه، فمِن نُورِ البَدْر اقتباسُه، وبهِ کان هَدْيُهُ وإيناسُه، فالأَمْرُ کما قال أبو عُبادة:
<strong>کَالبَدرِ أَفْرَطَ في العُلُوِّ وَضَوؤهُ لِلعُصبَةِ السارينَ جَدُّ قَريبِ</strong>
<strong>الکلمات المفتاحية</strong>: بلاغة أبي بکر الصديق- الخلافة الراشدة- الصحابة- خطب الخلفاء الراشدين.
<strong> </strong>
<strong>Among the rhetorical secrets in the sermon of Abu Bakr Al-Siddiq upon assuming the caliphate</strong>
Salama Juma Ali Dawood
Professor, Department of Rhetoric and Criticism, Faculty of Arabic Language, Al-Azhar University, Itay Al-Baroud, Arab Republic of Egypt.
<strong>Email</strong>: Salamadaoud.2.34@azhar.edu.eg
Summary of the research: Praise be to God, Lord of the worlds, and may God’s prayers be upon our Master Muhammad and upon all his family and companions.
In the year 1440 AH 2019 CE, I was entrusted with studying with students of postgraduate studies at Al-Azhar University the analysis of our scholar Sheikh Dr. Muhammad Abi Musa of the sermon of Abu Bakr Al-Siddiq upon assuming the caliphate. when he feared it forgetfulness and loss constrained writing in these papers, and are thus under Sheikh Owabdh only Kalthery of the chandelier, I am convinced and increased that the higher the statement Ttagazr his secrets and is difficult to be surrounded by them, and that whenever the statement Mkhaddh the student took out Zbdth, and that Allah Almighty is given the hands of students Knowledge is full of goodness from its bounty, if they are saved and patient, and that it is glorified and sanctified, it has ensured for the people of knowledge that the mind will not turn into a vain thing.
This study and flashes of haste and embarrassed looks, in the sermon contained in the gentle and secrets, did not attain from its lights and secrets except what was easy, and it did not come down from what was based on the honor of my servants and served it And if its breath is on the earth, then from the light of the full moon is its citation, and by it its guidance and its affection, so the matter is as Abu Ubada said:
<strong>Like a full moon, it shines too high for the sarin band very close</strong>
<strong>Key words</strong>: the rhetoric of Abu Bakr al-Siddiq - the Rashidun Caliphate - the Companions - The speeches of the Rightly Guided Caliphs.https://jlt.journals.ekb.eg/article_123285_c5442f187fb91f0d1f7f4e403ade71ac.pdfجامعة الأزهر (فرع إيتاي البارود)، کلية اللغة العربيةمجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود2535-177X33120201001صورة المقابلة المعنوية وسماتها البلاغية في سورة الرحمن دراسة بلاغية تحليلية وموازنة6514612329010.21608/jlt.2020.123290ARشحاتةأبو شوشةکلية الدراسات الإسلامية والعربية، الإسکندرية، جامعة الأزهر، مصر.Journal Article20201116المقابلة فن بديعي، احتفت به أسفار البلاغيين قديما وحديثا، وتباينت تعريفاتهم لهذا اللون البديعي، فإذا رجعنا إلى کتب اللغويين وجدناها تدل على معاني المواجهة والمعارضة والمعاينة.
ومن تعريف أبي هلال العسکري السابق ندرک أن فن التقابل لا يرتبط فقط بالکلمات المتقابلة، وإنما يکون بين المعاني والأفکار والصور، وبخاصة فيما تتشکل منه صور کلية تتقابل فيما بينها.
ومن ثم حددت حدود دراستي بتناول صورة المجرمين وطوافهم بجهنم التي يکذبون بها وصورة جنتي من خاف مقام ربه عز وعلا، وصورة (من دونهما جنتان) في سورة الرحمن تحليلا وتعليلا وموازنة.
وخطة البحث تقوم على مقدمة وثلاثة فصول وخاتمة وقائمة المصادر.
<strong>الکلمات المفتاحية</strong>: الصورة-المقابلة-المعنوية- سورة الرحمن-موازنة
<strong>The image of the moral interview and its rhetorical features in Surat Al-Rahman</strong>
Shehata Abdel Razek Abu Shusha
Lecturer, Department of Rhetoric and Criticism
Faculty of Islamic and Arabic Studies in Alexandria
Shehata.Abdelrazek@azhar.edu.eg
The interview is an adorable art, celebrated by the travels <strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>:of rhetoricians in the past and present, and their definitions of this primitive color varied, so if we go back to the books of linguists, we find that it indicates the meanings of confrontation, opposition and inspection.
From Abu Hilal Al-Askari's previous definition, we realize that the art of encounter is not only related to opposing words, but rather between meanings, ideas and images, especially in what is formed from holistic images that correspond with each other
Then I set the limits of my study by dealing with the image of criminals and their circumambulation of hell that they lie with, the image of my paradise for those who feared the shrine of his Lord, the Glorious and Exalted, and the image (without them two Paradise) in Surat Al-Rahman as an analysis, explanation and balance,
The research plan is based on an introduction, three chapters, a conclusion, and a list of sources.
<strong>key words</strong>:. Image. the interview. MoralSurat Al-Rahman ... Balancinghttps://jlt.journals.ekb.eg/article_123290_554d58e9803522a9132d7a7ffc6cd8ad.pdfجامعة الأزهر (فرع إيتاي البارود)، کلية اللغة العربيةمجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود2535-177X33120201001قســــمُ النبي بـ "الذي نفسُه بيدِه" موقِعًا وتأثيرًا دراسة في الصحيحين.14923912329310.21608/jlt.2020.123293ARصبحيالمليجيکلية اللغة العربية -فرع جامعة الأزهر بالمنوفية- مصر.Journal Article20201116مما يلفت النظر ويسترعي الانتباه في البيان النبوي الشريف قسمُ الرسولr بالله سبحانه وتعالى بصيغ کثيرة، فتارة يقسم بصيغة "<strong>والله</strong>"، وتارة يکون قسمه بصيغة "<strong>والذي لا إله غيره</strong>" وتارة ثالثة يکون قسمه بصيغة "<strong>لا ومقلب القلوب</strong>"، کما کان يقسم بصيغة "<strong>وأيم الله</strong>"، ومن الصيغ التي کثر قسمهr بها "<strong>والذي نفسي بيده</strong>"، وکذلک "<strong>والذي نفس محمد بيده</strong>"، ومن أوجه الإعجاز في قسمهr أن يکون لکل صيغة من تلک الصيغ المقامُ الذي يناسبها، والآثارُ التي تترکها، والتي لا يمکن أن تحققها صيغة سواها، وذلک من شأنه أن يغري الباحثين ويثيرهم إلى تعرف ذلک الأثر والوقوف على أسبابه، وهو ما دفع الدراسة التي بين أيدينا إلى جمع الأحاديث التي وردت فيها صيغتا "<strong>والذي نفسي بيده</strong>"، "<strong>والذي نفس محمد بيده</strong>" من صحيحي البخاري ومسلم، وأن تختار منها واحدا وعشرين حديثا، کانت مادة النظر والتحليل والتأويل والتعليل والمقارنة، وهي روافد المنهج التحليلي، الذي اختارته لنفسها، والذي أوجب عليها بعد اختيار الأحاديث أن تقوم بتقسيمها حسب السياق الذي وردت فيه، وأن تتوقف مع کل حديث منها مبرزة موقع القسم بإحدى الصيغتين، وموضحة الأثر الخاص الذي يترتب عليه، والمعاني التي يُقصد من وراء القسم إلى تأکيدها، أو تصحيحها، أو الحث عليها، أو الترهيب من مخالفتها، مع بيان وجه إيثار القسم بالصيغة التي ورد عليها، وإيضاح الفنون البلاغية التي آزرت القسم في تحقيق الغرض المنصوب له البيان، لتثبت في الخاتمة أهم النتائج والتوصيات التي انتهت إليها.https://jlt.journals.ekb.eg/article_123293_f6d841f140ca4de3a6aea61ee1f2c63f.pdfجامعة الأزهر (فرع إيتاي البارود)، کلية اللغة العربيةمجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود2535-177X33120201001أسس الموازنة البلاغية بين النظرية والتطبيق24329512330810.21608/jlt.2020.123308ARحجازيتامرکلية اللغة العربية بإيتاي البارود- جامعة الأزهر- مصر.Journal Article20201116يدور هذا البحث حول الأسس النظرية للموازنة البلاغية، وهي تتمثل في مجموعة من الأصول والأسس التي استنبطها الباحث من تراثنا العربي يمکن أن يسير عليها الباحثون في ميدان الموازنة البلاغية، وقد دعم الباحث تلک الأسس النظرية ببعض النماذج التطبيقية للموازنة البلاغية، وذکر خطة مقترحة للبحث في الموازنات.
<strong>الکلمات المفتاحية</strong>: الموازنة البلاغية- التراث العربي- النظرية- التطبيق- الآمدي- الجرجاني.
<strong>Foundations of the rhetorical balance between theory and practice</strong>
Tamer Mohamed Ahmed Hegazy
Assistant Professor of Rhetoric and Criticism at the Faculty of Arabic Language in Itay Al-Baroud - Al-Azhar University - Egypt.
Email: drtamer@azhar.edu.eg
Abstract: This research revolves around the theoretical foundation of the rhetorical comparison, and it is represented in a set of principles and foundation that the researcher has drawn from our Arabic heritage that researcher can follow in the field of rhetorical comparison. And the researcher supported these theoretical foundation with some applicable examples for the rhetorical comparison, and mentioned suggested plan for the
research of comparison.
<strong>Key words</strong>: balancing, rhetoric, Arab heritage, theory, application, Amidian, Jarjani.https://jlt.journals.ekb.eg/article_123308_f270d1faac62ed2fa48eb9ea3aef6b21.pdfجامعة الأزهر (فرع إيتاي البارود)، کلية اللغة العربيةمجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود2535-177X33120201001المعاني المتداولة في مراثي الصحابة للنبي "دراسة بلاغية نقدية29938012331610.21608/jlt.2020.123316ARمحمدليلةکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين، القاهرة، جــامعــة الأزهــــر ، مصر.Journal Article20201116تقوم هذه الدراسة على تتبع المعاني التي تناولها الصحابة yفي مراثيهم للنبي rوما تشتمل عليه من أسرار بلاغية وخصائص أسلوبية.
وقد استعرضَت الدراسة کل معنى من المعاني وذلک في جميع المراثي التي صحت نسبتها للصحابة مع دراستها دراسة بلاغية نقدية، وذلک ببيان ما امتازت به من ألوان وخصائص بلاغية تآزرت في بيان وتصوير مرارة فقده rوعظم تلک المصيبة التي حلّت بالصحابة. وقد تعددت المعاني في مراثيهم وجاءت موجزة، متأثرة بأسلوب القرآن الکريم، واضحة المعاني، وکانت عناصر الطبيعة مکوناً رئيساً في رسم صورتها، وقلّت فيها الأساليب الإنشائية ومجيء الخبر مؤکداً، فمشاعرهم ملتهبة وحزنهم واضح، وختمت معظمها بالدعاء له ليظل ذکره باقياً.
<span style="text-decoration: underline;">الکلمات المفتاحية:</span>
المعاني، المتداولة، مراثي، الصحابة، النبي.
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong>The meanings circulated in the Lamentations of the Companions of the Prophet</strong>
<strong>"a critical rhetorical study"</strong>
mohammed mustafa mahmud layla
Assistant Professor, Rhetoric and Criticism, College of Islamic and Arabic Studies for Boys, Cairo, Al-Azhar University, Egypt.
m.laila@ut.edu.sa
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><strong>: </strong>This study is based on tracking the meanings of the companions - may Allah be pleased with them - in their lamentations of the Prophet - peace be upon him - and the rhetorical secrets and stylistic characteristics.
The study reviewed all the meanings in all the lamentations that were attributed to the Sahaba with a critical rhetorical study، by showing the colors and characteristics of rhetorical synergies in a statement and depicting the bitterness lost - peace be upon him - and the bone of that calamity that befall the Sahaba.
The meanings were numerous in their lamentations and came brief، influenced by the style of the Koran، clear meanings، and elements of nature was a major component in the drawing of its image، and reduced the structural methods and the coming of the news، stressing that their feelings are inflamed and sad and clear، and concluded most of them pray for him to remain mentioned.
<strong><span style="text-decoration: underline;">Kay words</span></strong>: almaeani, jumlat, marathiun, alsahhabat, alnabiuhttps://jlt.journals.ekb.eg/article_123316_a4910105f30d99f8c7f69932f29c360a.pdfجامعة الأزهر (فرع إيتاي البارود)، کلية اللغة العربيةمجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود2535-177X33120201001التمثيل باللفظ المفرد دراسة بلاغية تطبيقية38345312331910.21608/jlt.2020.123319ARلطفىالجوهرىکلية الدراسات الإسلامية والعربية بنين بالديدامون شرقية، جامعة الأزهر، مصر.Journal Article20201116بين يدي القارئ الکريم "التمثيل بالفظ المفرد"، وهو بحث يبين عن إحدى قدرات لغتنا الباهرة، وکيف أن البيان قد يأتي على اللفظة المفردة فينفث فيها من سحره فإذا بها حية نابضة .
وقضية التمثيل باللفظ المفرد اختلف حولها العلماء، وکان أشهر ما يکون بين العالمين الفاضلين سعد الدين التفتازاني، والسيد الشريف الجرجاني، حتى قيل: إنه أشهر من (قفا نبک)، فکان حديث السمار، وسار به الرکبان.
وقد أراد الباحث أن يخوض غمار تلک القضية، وهو إذ يقول برأي من قال بالتمثيل باللفظ المفرد فقد طبق لذلک بأنواع اللفظ المختلفة (الاسم، والفعل، والحرف), وجعل لکل نوع من ذلک مبحثاً خاصاً به، کما بين إجراء التمثيل في کل ذلک .
<strong><span style="text-decoration: underline;">الکلمات المفتاحية:</span></strong>
الاستعارة، التمثيل، السعد التفتازاني، الشريف الجرجاني.
<strong>Representation in the singular</strong>
<strong>An applied rhetorical study</strong>
<strong>Lotfy Khaled Mahmoud El Gohary</strong>
Assistant Professor of Rhetoric and Criticism, College of Islamic and Arabic Studies, Benin, Damamon Sharqia
<strong>LotfiElgohary.sha.b@azhar.edu.eg</strong>
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong>: In the hands of the honorable reader, "acting with singular pronunciation", which is a research that shows one of the abilities of our dazzling language, and how the statement may come on the single word, and it is breathed into it from its magic So it has a vibarant lively.
The issue of acting with the singular word was disputed by the scholars, and the most famous among the virtuous worlds was Saad al-Din al-Taftazani, and al-Sharif al-Jarjani, until it was said: It is the most famous of (Qafa Nabak), so the hadith of al-Samar, and the stirrups followed.
The researcher wanted to delve into the issue, and he says that in the opinion of those who said representation in a single word, it was applied to that with different types of pronunciation (name, verb, and letter), and he made for each type of that a special topic of his own, as he showed the representation in all of that .
<strong><span style="text-decoration: underline;">Key words:</span></strong>Metaphor, representation, Saad Al-Taftazani, Al-Sharif Al-Jarjani.https://jlt.journals.ekb.eg/article_123319_527881cc81e8cbdaa309faa383587b39.pdfجامعة الأزهر (فرع إيتاي البارود)، کلية اللغة العربيةمجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود2535-177X33120201001شعر الفرار في العهد النبوي (دراسة في السياق والخطاب الإقناعي)45751112333010.21608/jlt.2020.123330ARمحمدعُقابکلية الآداب - جامعة الإسکندرية – مصرJournal Article20201116يرصد البحث ظاهرةً مهمة من ظواهر الشِّعر في العهد النبوي، مثبتًا سَعَتَها وما أحدثته من جدالٍ حجاجيّ يصبو إلى الإقناع بالطرق المختلفة. وهي تمثل ديوانًا کاملًا في موضوع فريدٍ مختلف.
لقد وقف البحث على إحدى عشرة واقعةً من وقائع الفرار في العهد النبوي، أي في نحو عشر سنين فحسب، ولّدت هذه الوقعات شعرًا کثيرًا من شعر الفرار.
إن مما يدل على قيمة ظاهرة الفرار کثرة الشعراء المشارکين فيها بين مهاجم متِّهم، ومدافعٍ عن نفسه، وکثرة الخائضين في أمرها من غير الشعراء، والقيمة أن بعض هؤلاء الشعراء يحتاج إلى تنقيب وبحث عنه. وقد سلک هؤلاء الشعراء سُبُلًا مختلفةً في إيراد التهم والدفاعات، وقد استخدمت هذه الدفاعات الحجج العقلية والعاطفية المختلفة، واتخذوا سبلًا مختلفة للتأثير في المخاطبين نفسيًّا ومنطقيًّا، أو مغالطيًّا في بعض الأحيان.
ا<strong>لکلمات المفتاحية: </strong>الشعر في صدر الإسلام ـ شعر الفرار ـ نظرية الحجاج.
<strong> </strong>
<strong>Desertion poetry </strong><strong>during the </strong><strong>Prophet’s era</strong>
<strong>(S</strong><strong>tudy of context and persuasive discourse)</strong>
Mohammad Shams kamel Uqab
Department of Arabic Language and Literature
Email: mohamed.shams@alexu.edu.eg
<strong>Abstract:</strong> This article deals with an important phenomenon of poetry during the Prophet’s era, proving its capacity and the argumentative debate that aim to persuade in different methods. It represents an entire collection of poems in a different unique topic.
The article focuses on eleven incidents of desertion during the Prophet’s era, that is, in only about ten years, and these episodes generated a lot of desertion poetry.
What indicates the value of the phenomenon of desertion is the large number of poets who participate in it, such as an accused attacker and this who defends himself, as well as the large number of those who are involved in its matter but they are not poets. These poets are that important to be studied deeply.
These poets have taken different paths in presenting the charges and defenses. These defenses have used different mental and emotional arguments, and they have taken different ways to influence, psychologically, logically or sometimes sophisticatedly, the addressees.
<strong>Key words:</strong> Poetry in Early Islam - Desertion poetry – Arguments theory.https://jlt.journals.ekb.eg/article_123330_cec99b2378e7c8559aab77ca171927c3.pdfجامعة الأزهر (فرع إيتاي البارود)، کلية اللغة العربيةمجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود2535-177X33120201001قراءة نقْدِيَّة في کتاب «الشعراء اليهود العرب»51559012335610.21608/jlt.2020.123356ARالحسناللاوي، کلية اللغة العربية، جرجا، جامعة الأزهر، مصر.Journal Article20201116في عام 1929م نشر الکاتب المصري اليهودي مراد فرج (ت 1956م) کتابه «الشعراء اليهود العرب»، وأهداه إلى جمعية المباحث التاريخية الإسرائيلية بمصر.
وبثَّ فيه من الدعاوى الباطلة والتأويلات المنحرفة لبعض ما ورد فيه من أشعار ما يدعو إلى قراءة الکتاب قراءة ناقدة، تُبيِّن بالدليل والحجَّة والبرهان بُطلان هذه الدعاوى، وانحراف تلک التأويلات.
وعلى الرغم من مرور ما يزيد على تسعين عاما منذ ظهور هذا الکتاب، إلا أنه لم يحظ بدراسة نقْدِيَّة جادَّة، تکشف ما فيه من باطل وتُقوِّمه، وتُبيِّن ما فيه من خطأ وتُصوِّبه.
لذا يُحاول هذا البحث أن يقوم بتلک المهمة، کاشفا عن وجْه الحقيقة الذي تحاول إخفاءه دعاوى الکتاب الباطلة، ومُبيِّنا وجْه الصواب الذي تحاول أن تُواريه تأويلاته المنحرفة.
<strong>الکلمات المفتاحية</strong>: الشعراء اليهود، شعر اليهود، العرب واليهود، مراد فرج.
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong>Read reviews in a book</strong>
<strong>«Arab Jewish poets»</strong>
<strong>Preparation</strong>
<strong>Al-Hassan Abd Al-Latif Muhammad Al-Lawi</strong>
Assistant Professor of Literature and Criticism at the Faculty of Arabic Language in Jerja
«Al- Azhar University»
Email: Elhasanahmed.2040@azhar.edu.eg
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong><strong>: </strong>In 1929 CE, the Egyptian Jewish writer Murad Farag (d.1956 CE) published his book "The Jewish and Arab Poets", and gave it to the Israeli Historical Investigation Association in Egypt.
In it there are false claims and deviant interpretations of some of the poems contained in it that call for reading the book to read critically.
Despite the passage of more than ninety years since the emergence of this book, it has not received a serious critical study that reveals its falsehood and corrects it, reveals its error and corrects it.
Therefore, this research tries to perform that task, revealing the face of the truth that the book’s false claims are trying to conceal, and showing the face of the truth that it is trying to hide its perverted
interpretations.
<strong>key words:</strong>
The Jewish Poets - Jewish poetry - Arabs and Jews - Murad Farag.
<strong> </strong>https://jlt.journals.ekb.eg/article_123356_6b2d17ebf4d400032112324ded912ed2.pdfجامعة الأزهر (فرع إيتاي البارود)، کلية اللغة العربيةمجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود2535-177X33120201001مجالات الأدب الإسلامي وأثرها في تجديد الخطاب الديني المعاصر59366312335910.21608/jlt.2020.123359ARوائلمحمودکلية اللغة العربية بإيتاي البارود، جامعة الأزهر، مصر.Journal Article20201116تدور فکرة هذا البحث حول إظهار العلاقة الوطيدة والأصيلة بين الأدب الإسلامي کأحد فنون القول وأساليب البيان وبين قضية تجديد الخطاب الديني التي تعد أهم قضايا الإسلام في العصر الحديث.
ويأتي هذا البحث في إطار معالجة فنون القول وأساليب التعبير المرجوة والدافعة لإنجاح وتفعيل ميزة التجديد في الخطاب الديني، ويأتي البحث مشتملا علي مقدمة تظهر التعريف بفکرة الموضوع وأهميته وطريقة السير فيه.
ثم مبحث تمهيدي يشتمل علي عنصرين: العنصر الأول بعنوان (مفهوم الخطاب الديني) ، والعنصر الآخر بعنوان (مفهوم الأدب الإسلامي وأصالته في الخطاب الديني) ، ثم بعد ذلک أربعة مباحث کالتالي: المبحث الأول بعنوان (الأدب الإسلامي في مجال الدعوة والإرشاد الديني) المبحث الثاني بعنوان (الأدب الإسلامي في مجال احتذاء الشخصيات الإسلامية) المبحث الثالث بعنوان (الأدب الإسلامي في مجال خطاب الإعلام المعاصر) المبحث الرابع بعنوان (الأدب الإسلامي في مجال خطاب التعليم المعاصر)، ثم خاتمة البحث متضمنة أهم النتائج، ثم مصادر البحث ومراجعه .
<strong>الکلمات المفتاحية</strong>: الأدب الإسلامي، الخطاب الديني، مجالات الأدب الإسلامي، خطاب الإعلام المعاصر، خطاب التعليم المعاصر.
والله الموفق والهادي إلي سواء السبيل
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> (Areas of Islamic literature and their impact</strong>
<strong>On the renewal of contemporary religious discourse)</strong>
Wael Salah Ismail Mahmoud
Literature and criticism teacher in the college The Arabic language in Itay Al-Baroud
Email: Waelsalah.2034@azhar.edu.eg
<strong><span style="text-decoration: underline;">Abstract</span></strong> : The idea of studying the fields of Islamic literature and its impact on the renewal of contemporary religious discourse revolves around showing the close and original relationship between Islamic literature as one of the art of saying, methods of expression and rhetoric, and the issue of renewing the religious discourse, which is the most important issue of Islam in the modern era.
This research comes within the framework of treating the arts of saying and methods of expression that aim and motivate the success and activation of the advantage of renewal in religious discourse.
<strong>Key words</strong>: Islamic literature - the religious speech-Areas of Islamic literature - Contemporary Media Discourse
ontemporary Education Discoursehttps://jlt.journals.ekb.eg/article_123359_1fa5205de6df4796ed2de4414cf45d93.pdfجامعة الأزهر (فرع إيتاي البارود)، کلية اللغة العربيةمجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود2535-177X33120201001لؤلؤيات ابن الحَلَاويّ المَوْصِليّ (603هـ- 656هـ) مقاربة موضوعية فنية66776712336210.21608/jlt.2020.123362ARخالدالطاهرجامعة الأزهر بالقاهرةJournal Article20201116يُعنى هذا البحث بدراسة الخصائص الموضوعية، والفنية لشعر ابن الحَلَاويّ المَوْصِليّ (603هـ- 656هـ)، وهو شاعر مجيد، حسن المفاکهة، ذو قيمة أدبية، وأخلاقية في أوائل القرن السابع الهجري، لم يکن معروفًا بشکل صريح قبل نشر ديوانه، وذلک من خلال تحليل قصائده التي خاطب بها الملک بدر الدين لؤلؤ (570 - 657 هـ)، الذي حظي بالنصيب الأوفر من شعر ابن الحَلَاويّ؛ لخصوصية العلاقة بينهما، واستمرارية صحبتهما لأکثر من خمسة وعشرين عامًا، حتى عادل هذا الخطاب الشعري 25% تقريبًا من أبيات ديوانه المجموع، وقد أطلقت على تلک القصائد (اللؤلؤيات) فهي تمثل أنموذجًا حقيقيًا متميزًا لشعر ابن الحَلَاويّ بحيث يمکن أن تعمم نتائج دراستها على سائر شعره.
<strong>الکلمات المفتاحية</strong>: ابن الحلاوي الموصلي، بدر الدين لؤلؤ، مقاربة فنية، مقاربة موضوعية، القرن السابع الهجري.
<strong>Loloiyat of Ibn Al-Halawi Al-Mawsili (603 – 656)</strong>
<strong>Technical objective approach</strong>
Khaled Kamal Mohammed Al-Taher
Assistant Professor of Literature and Criticism at the Faculty of Arabic Language at Al-Azhar University in Cairo.
Email: Kaltaher@ut.edu.sa
<strong>Abstract :</strong>This research is concerned with studying the objective and artistic characteristics of Ibn Al-Halawi Al-Mawsali poetry (603 AH-656 AH), who is a glorious poet, good-fruiting, of moral and moral value in the early seventh century AH, who was not known explicitly before the publication of his book, and that through the analysis of his poems To which King Badr al-Din addressed Pearl (570 - 657 AH), who received the most share of Ibn al-Halawi's poetry; For the peculiarity of the relationship between them, and the continuity of their association with them for more than twenty-five years, until this poetic speech equated approximately 25% of the verses of his collections.
<strong>Key words</strong>: Ibn Al-Halawi Al-Mawsali, Badr Al-Din Lo'lo ', artistic approach, objective approach, seventh century AH.https://jlt.journals.ekb.eg/article_123362_e8d9075b1b0c4c6436beab84e0e22bd9.pdfجامعة الأزهر (فرع إيتاي البارود)، کلية اللغة العربيةمجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود2535-177X33120201001أَثَرُ الخَمْرِ فِي شَارِبِهَا بَينَ أَبِي نُوَاس وَشُعَرَاءِ الأَنْدَلُسِ77190312336310.21608/jlt.2020.123363ARمروةالشقرفيکلية الآداب، جامعة دمنهور، مصر.Journal Article20201116يُعْنَى هذا البحث برصد أثر الخمر في شاربها بين أبي نُوَاس وشُعَرَاء الأندلس المُعَاصِرِينَ له واللاحِقِينَ به، بوصفه ملمحًا بارزًا تَجَلَّى - بوضوحٍ - لديهما، وکان له کبيرُ الأَثَرِ في سُلُوکِهِما وشعرهما .
ويَهْدِفُ إلى تَقَصِّي أثر الخمر من منظور اجتماعيّ نَفْسِيّ ثقافيّ طِبِّي، والکشف عن مدى تَأَثُّر شعراء الأندلس بشعر أبي نُوَاس الخَمْرِيّ، الذي يَصِفُ أثَرَ الخَمْرِ في شاربها، من خلال تحليل النصوص الشعريَّة على مستوى المضمون، والبناء الفَنِّيّ، والسياق الثقافيّ .
وغيرُ خَافٍ أن المذاهب الأدبيَّة التي تظهر في المَشْرِق سُرْعَان ما نَجِدُ صداها وَاضِحًا في الأدب الأندلسيِّ؛ شعره ونثره، ولقد تَرَسَّمَ شُعَرَاءُ الأَنْدَلُسِ خُطَى شُعَراء المَشْرِق المُبْدِعِينَ، وخَاصَّةً شُعَرَاء العَصْر العَبَّاسي المُحْدَثِينَ؛ من أجل إثبات المقدرة الأدبيَّة .
وقد أفرط أبو نواس في شُرْب الخَمْر، وأبدع في وصف أثرها في الشارب، وجَارَاهُ في ذلک شُعَرَاءِ الأندلس، واتسموا - مِثْلَهُ - بالتفکُّه، ولُطْف الدُّعَابة، وخِفَّة الرُّوح، وحَلاوة النَّادِرة، وعُذُوبَة الألفاظ، والاعتزاز بالحُرِّيَّة .
وقد تَضَمَّنَ البحثُ تمهيدًا وثلاثة مباحث وخاتمة، ورَصَدَ التمهيد: النظريات المُفَسِّرَة لإدمان شُرْب الخَمْر، ودُخُولُ شِعْرِ أَبِي نُوَاس إِلَى الأَنْدَلُسِ، وإِعْجَابُ شُعَرَاءِ الأَنْدَلُسِ بِشِعْرِ أَبِي نُوَاس، وتناول المَبْحَثُ الأَوَّلُ: الأَبْعَاد الثَّقَافِيّة لِشِعْرِ الخَمْرِ، وعَرَضَ المَبْحَثُ الثَّانِي: آثَارُ الخَمْرِ الجَسَدِيَّة، ورَصَدَ المَبْحَثُ الثَّالِثُ: آثَارُ الخَمْرِ النَّفْسِيَّة .
وقد أثبت البحثُ مدى تَأَثُّر شعراء الأندلس بأبي نُوَاس في شعره الخمريّ، وظهر ذلک في تقليده بألفاظه ومعانيه، وأشار إلى المعاني المُبْتَکَرَة التي کان لشعراء الأندلس فَضْلُ السَّبْق في إبداعها، وأظهر مواضع الاتفاق والاختلاف بينهما؛ مِمَّا يثبت التفاعُل الثقافيّ بين المَشْرِق والأندلس .
وقد اعْتَمَدْتُ على المنهج الوصفيّ؛ لتوضيح ما في النصوص الشعريَّة من قِيَم جماليَّة، واسْتَعَنْتُ کذلک بالمنهج النفسيّ، والبحوث الطِّبِّيَّة في الخمر وتأثيرها.
<strong>الکَلِمَاتُ المِفْتَاحِيَّة:</strong> الخمر، أبو نُواس، الشعر الأندلسيّ.
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong>The impact of wine on drinkers </strong>
<strong>between Abu Nawas and Andalusian poets</strong>
Marwa Shehata Mahmoud Al-Shaqrafi
Assistant Professor of Andalusian Literature, Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Arts, Damanhour University
Email: marwa.mahmoud@art.dmu.edu.eg
The present paper attempts to monitor the effect of wine on its drinker as depicted by Abu Nawas and contemporary poets of Andalusia, as well as succeeding poets. Wine was a prominent feature demonstrated by these poets and had a great impact on their behavior and poetry.
The study aims to investigate the effect of wine from psychological, cultural, and medical perspectives to reveal how far Andalusian poets were influenced by Abu Nawas's wine songs describing the effect of wine on its drinker. This is to be attained through the analysis of the texts and the poetry at the level of context, artistic structure and cultural context.
Literary approaches that appeared in the East, evidently, quickly had an echo in the Andalusian literature, in poetry and prose. The poets of Andalusia used to follow the steps of the creative poets of the East, especially the early Abbasid poets in order to prove literary ability.
Abu Nawas was excessive in drinking wine, and he excelled in describing its effect on the drinker. The poets of Andalusia imitated him; his humor, light spirit, wit, sweet words and venerating freedom.
The research consists of a preface, three sections and a conclusion. The preface monitors theories explaining addiction of drinking, Abu Nawas's poetry in Andalusia and admiration of poets of Andalusia with the poetry of Abu Nawas. Subject one addresses the cultural dimensions of the poetry of wine. Subject two displays the effects of wine physically. Subject three handles the psychological effects of wine.
The research has proved Abu Nawas's influence on the poets of Andalusia in his wine poetry as reflected in imitating his words and meanings. The paper points to the innovative meanings that the poets of Andalusia had created showing agreement and differences among them. This confirms the cultural interaction between the East and Andalusia.
The descriptive approach is employed to clarify the aesthetic values in the poetic texts and the psychological method and medical research on wine and its effect are employed, too.
<strong>Key words</strong>: wine, Abu Nuwas, Andalusian poetry.https://jlt.journals.ekb.eg/article_123363_1a261907405b8670d160131f6d887a12.pdfجامعة الأزهر (فرع إيتاي البارود)، کلية اللغة العربيةمجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود2535-177X33120201001التغيرات اللغوية وأثرها في انفرادات حفص القرائية90799412336410.21608/jlt.2020.123364ARمحمدحويزيکلية اللغة العربية بإيتاي البارودJournal Article20201116هذا البحث يجمع ما انفرد به حفص في روايته عن باقي الرواة الأربعة عشر من قراءات، محاولا دراسة ما طرأ على هذه الانفرادات من تغييرات لغوية وأثر ذلک عليها، وذلک من خلال أربعة مباحث، الأول: التغير الصوتي وأثره في انفرادات حفص عن غيره، والثاني: التغير الصرفي وأثره في انفرادات حفص عن غيره، والثالث: التغير النحوي وأثره في انفرادات حفص عن غيره، والرابع: التغير الدلالي وأثره في انفرادات حفص عن غيره. ومن أهم ما توصل إليه البحث: أن رواية حفص وهي الحجازية لم تتأثر ببيئة قارئها عاصم بن أبي النجود، وهو الکوفي، وکذا حفص ونقلة روايته لم يتأثروا ببيآتهم أو ببيئة غيرهم، وفي هذا ما يدل على أن القراء والرواة کانوا ينقلون بأمانة وحرفية ودقة تامة طريقة النطق والأداء کما توارثوها عن سيدنا رسول الله ـ rـ دون أدنى ما تأثر. وأن کل الظواهر اللغوية التي حوتها رواية حفص هي ظواهر مستعملة لدى أهل الحجاز؛ ولا غرابة فالرواية حجازية في الأساس. کما أن الصائت أدى دوره في المقارنة بين القراءات محل الدراسة من خلال توضيح صورة الاختلاف الدقيق في الدلالة، کما أثر على المعنى ـ أحيانا ـ من خلال توجيه القراءات، وهذا في حد ذاته يحدث ثراء للمعجم العربي. ومن ألطف ما خرجت به الدراسة أيضا: ما لُحِظَ في رواية حفص من تنوع بين الضمائر (الالتفات الذي ورد في سياق متحد وعلى نسق واحد)، هذا التنوع الذي ألمحت إليه الرواية قبل القول بنظرية النظم التي فطن إليها الإمام عبد القاهر.
<strong>الکلمات المفتاحية</strong>: قراءات قرآنية/ روايات قرائية/ حفص عن عاصم/ تغييرات لغوية/ لغة حجازية/ تأثيرات لغوية/ مستويات لغوية.
<strong>Linguistic changes and their impact on Hafs literacy exclusives.</strong>
Mohammed Abdul Hamid Hweizi.
Teacher of language assets at the College of Arabic Language in Itay Al-Baroud.
E-mail: hewazy2020@azhar.edu.eg
<strong>Abstract</strong>: This research collects the readings that Hafs was alone in his narration from the rest of the fourteen narrators, trying to study the linguistic changes that occurred to these singularities and their effect on them, through four studies, the first: phonological change and its effect on Hafs’s isolations from others The second: the morphological change and its effect on Hafs’s singularities from others, the third: the grammatical change and its effect on Hafs’s singularities from others, and the fourth: the semantic change and its effect on Hafs’s singles from others. Among the most important findings of the research is that the story of Hafs, which is the Hijazi, was not influenced by the environment of its reader, Asim bin Abi Al-Nujud, who is the Kufi. Speech and performance as they were inherited from our master, the Messenger of God - may God bless him and grant him peace - without the slightest being affected. And that all the linguistic phenomena contained in the narration of Hafs are phenomena used by the people of the Hijaz. Not surprisingly, the novel is mainly Hijaz. Moreover, the verse performed its role in comparing the readings under study by clarifying the exact difference in significance, and also influencing the meaning - sometimes - by directing the readings, and this in itself creates a richness for the Arabic dictionary. Among the nicest findings of the study also: the diversity observed in Hafs’s narration between pronouns (the attention that appeared in a united context and on one pattern), this diversity that the narration alluded to before saying the theory of systems that Imam Abd al-Qaher conceived.
<strong>Keywords</strong>: Quranic readings / reading novels / Hafs on Asim / linguistic changes / Hijazi language / linguistic influences / linguistic levels.
https://jlt.journals.ekb.eg/article_123364_4994450e97b78a11f602780f226f5ba4.pdfجامعة الأزهر (فرع إيتاي البارود)، کلية اللغة العربيةمجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود2535-177X33120201001المرأة ودورها في الواحات المصرية خلال العصر الروماني المتأخر997103712336610.21608/jlt.2020.123366ARمحمودأحمدکلية اللغة العربية بالقاهرة- جامعة الأزهرJournal Article20201116تعددت الدراسات التي تناولت دور المرأة في مصر خلال العصر الروماني، ولکن عند الحديث عن الواحـــات المصرية، يتبادر إلى الذهـــــن ظروف جغرافية وحياتية مختلفــــة، عن تلک التي کانت سائدة في الوادي والدلتا؛ ولذلک کان هذا هو الدافع وراء معرفة دور المرأة في الواحات خلال العصر الروماني المتأخر، وذلک على النحو الآتي: الأسماء التي أطلقت على المرأة، الحقوق التي حظيت بها المرأة ( حق الميراث – حق البيع والشراء – حق الشهادة )، دور المرأة في المجال الزراعي والصناعي والتجاري، دور المرأة في الحياة الأسرية، بجانب الزينة والحلي في حياة المرأة.
<strong>الکلمات المفتاحية</strong>: المرأة – الواحات – العصر الروماني
<strong>Women and their role in the Egyptian oases</strong>
<strong>During late Roman period</strong>
Mahmoud Abo AL-Hassan Ahmed
Assistant professor of ancient History
Faculty of Arabic Language - in Cairo AL- Azhar University
Email: Mahmoudmobarz@azhar.edu.eg
<strong>Abstract</strong>: there were many studies on the role of women, in Egypt during the Roman period, but when we talk about the Egyptian oases, we find, different geographical and life, conditions, from those that were widespread in the valley and the delta. Therefore, this was the motivation, to know the role of women in the oases, in the late roman period, as follows: the names of the women, the rights that women enjoyed (the right to inherit - the right to buy and sell - the right to testify), the role of women, in the, agricultural, industrial and commercial fields, the role of women in life of family, beside this, adornment and jewelry in a woman's life.
<strong>Key words</strong>: women - Oases - Roman
https://jlt.journals.ekb.eg/article_123366_53e126e57f6f807ccd243ec559b1b742.pdfجامعة الأزهر (فرع إيتاي البارود)، کلية اللغة العربيةمجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود2535-177X33120201001من صور التفسُّح الصوتي في اللغة عند الخزَّاز من خلال کتابه "التفسُّح في اللغة"1041111012337010.21608/jlt.2020.123370ARحسينشحاتةکلية الآداب جامعة بني سويفJournal Article20201116<strong>هذه الدراسة بعنوان</strong> "من صور التفسُّح الصوتي في اللغة عند الخزَّاز من خلال کتابه "التفسُّح في اللغة"
<strong>هدف الدراسة</strong>: رصد صور التفسُّح الصوتي في کتاب التفسُّح في اللغة للخزاز، ومعالجة هذه الصور في ضوء معطيات الدرس الصوتي الحديث، وتفسير لماذا عُدَّت هذه الظواهر الصوتية صورًا من صور التفسُّح في اللغة. وترجع أهمية هذه الدراسة إلى أنها أول دراسة متخصصة تناولت صور التفسُّح الصوتي في کتاب الخزَّاز.
<strong>خطة الدراسة: </strong>وقع البحث في مقدمة، وثلاثة مباحث وخاتمة. المبحث الأول تحدثت عن الخزَّاز وکتابه التفسُّح في اللغة، والمبحث الثاني تحدثت فيه عن التفسُّح الصوتي، من حيث مفهومه، وأغراضه...والمبحث الثالث تحدثت فيه عن صور التفسُّح الصوتي التي وردت عند الخزَّاز من خلال کتابه، وتناولتها بالتفصيل، ومنها: الإمالة، والإتباع، والإبدال......
<strong>ثم الخاتمة</strong>، واشتملت على النتائج التي توصلت إليها الدراسة، ومنها:
- أبرزت الدراسة أهمية کتاب التفسُّح في اللغة للخزَّاز ،إذ إنه أول مؤلف لغوي موجَّه للحديث عن ظاهرة التفسُّح بصورها المختلفة على المستويات اللغوية کافة.
- تنوع صور التفسُّح الصوتي في کتاب الخزَّاز، ما بين الإمالة، والإبدال، والإتباع، وغير ذلک، وهذا يشي بسعة انتشار التفسُّح الصوتي في اللغة، کمظهر من مظاهر التخفيف في النطق، وهذا التخفيف يُعدُّ غرضًا أساسيًّا من أغراض التفسُّح الصوتي.
- الإبدال الصوتي- بصوره المحتلفة - من أکثر الصور الصوتية التفسُّحية اللغوية ورودا في الکتاب،وهذا يعني أنه منتشر بغزارة في کلام العرب.
- صور التفسُّح الصوتي اللغوي في الکتاب أظهرت أنَّ اللغة العربية قادرة على التوليد، والتطور، والتخلص من کل ما هو ثقيل على اللسان.
<strong>-الکلمات المفتاحية:</strong> التفسُّح، الحزَّاز، الصوتي.
<strong>From the pictures of the phonemic expanse in the language of the al-Khazaz, through his book</strong>
Hussein Khamis Mahmoud Shehata
Assistant Professor of Linguistics at the College of Arts, Beni Suef University, and Associate Professor at the College of Arabic Language, Umm Al-Qura University.
Email: hkshehata@uqu.edu.sa
The current study "Certain Forms of Phonetic Expansion in Language as Mentioned by Alkhazzaz in His Book Expansion in Language.
The purpose of the study is to state forms of phonetic expansion in Alkhazzaz's book and dealing with them in view of modern phonetic lesson as well as explaining and interpreting why such phonetic phenomena are forms of expansion in language. The significance of this study lies in being the first specialized study talking about phonetic expansion forms in Alkhazzaz's book.
Study plan: The research consisted of an introduction, three chapters, and a conclusion. chapter one talked about Alkhazzaz and his book. Chapter two tackles the forms of phonetic expansion in terms of concept, purposes and the like. Chapter three deals with forms of phonetic expansion mentioned by Alkhazzaz in his book in detail including tilt, following, and replacement.
The conclusion presented the most significant findings reached by the study such as:
- The study highlighted the impost5ance of Alkhazzaz's book "Expansion in Language" as the first linguistic book specialized in talking about expansion in its different forms at all linguistic levels.
- Diversity of phonetic expansion in Alkhazzaz's book such as tilt, following, and replacement implies the spread of phonetic expansion in language as a form of easiness in uttering which is a basic purpose of phonetic expansion.
- Phonetic replacement in its different forms is one of the most common linguistic expansion forms stated in the book. This means that it is popular in the Arab's tongue.
- Forms of linguistic expansion in the book revealed that Arabic language is able to generate and develop as well as getting rid of the heavy items on tongue.
<strong>Keywords </strong>
- Expansion – Alkhazzaz – Phonetic
<strong> </strong>https://jlt.journals.ekb.eg/article_123370_0379069c5742d22f303c253392e51757.pdfجامعة الأزهر (فرع إيتاي البارود)، کلية اللغة العربيةمجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود2535-177X33120201001دَالِيَّةُ الأَسْوَدِ بْنِ يَعْفُرَ دِرَاسَةٌ دِلَالِيَّةٌ وَفْقَ نَظَرِيَّةِ الحُقُولِ الدِّلَالِيَّةِ بدور عبد المقصود أبو جنينة1113120312337410.21608/jlt.2020.123374ARبدورجنينةکلية الآداب - جامعة دمنهور- مصر.Journal Article20201116تُعَدُّ نظرية الحقول الدلالية من أنفع النظريات في فَهْمِ دلالة الألفاظ ، ومعرفة الفروق الدقيقة بينها؛ لاهتمامها بدراسة المستوى الدلالي للغة، وقد جاء البحث لتوظيف هذه النظرية الدلالية الحديثة في قصيدة جاهلية، وإعادة قراءتها في ضوء الدراسات اللغوية المعاصرة، ومعرفة أهم الحقول الدلالية التي تشتمل عليها، والوقوف على دلالة کثير من مفرداتها وتحليلها، ورصد أهم العلاقات الدلالية التي تربط بين الکلمات داخل کل حقلٍ من حقولها .
وقد تَبَيَّنَ من خلال هذا البحث أَنَّ الشعر الجاهلي يمکن دراسته من منظور لغوي حديث؛ حيث أمکن تحليل نص الدَّالِيَّة من خلال نظرية الحقول الدلالية، وفق منهج علماء اللغة المحدثين ، وأنَّ الدالية احتوت تسعة حقول دلالية متنوعة، وکان أکثرها حضورًا هو حقل الألفاظ الدالة على الحزن، کما تنوعت العلاقات الدلالية بين مفرداتها؛ إذ اشتملت على أبرز العلاقات التي نص عليها علماء اللغة المحدثون من: ( ترادف، واشتمال، وتضاد، وعلاقة الجزء بالکل، وتنافر، ومشترک لفظي).
<strong>الکلمات المفتاحية</strong>: حُقُول - عَلَاقات - الأَسْوَدُ بن يَعْفُرَ - الدَّالِيَّة .
<strong>Al-Aswad Ben Yaafur's D-rhymed Poem (Daleyyat)</strong>
<strong>A Semantic Study in According to the Semantic Fields Theory</strong>
Bedour Abdul-Maksoud Abu Geneina
Senior Lecturer of Linguistics Arabic Department- Faculty of Arts Damanhour University- Egypt.
Email: bodor.abogenainah@art.dmu.edu.eg
The semantic fields theory is considered one of the most beneficial theories that help us to understand the meanings of words and recognize the microscopic differences among them as it focuses on studying the semantic level of the language. This research applies this late theory of semantic fields on a pre-islamic poem(Daleyyat); the research rereads the poem from the views of the late linguistic studies, extracts the semantic fields it includes, analyses the semantic of many of its words, and identifies the most important semantic relations that link the words in every field.
The research has concluded that the pre-islamic poetry can be studied from a modern linguistic prospective; the text of (Daleyyat) has been analysed according to the semantic fields theory and the method followed by the late linguists. It has also concluded that the (Daleyyat) includes nine different semantic fields, the most present of these is the field of the words of sorrow; the semantic relations among the poem's words are many and various as it contains the most prominent relations mentioned by the late linguists: synonymy, hyponymy, antonymy, part – whole relation, Incompatibility, and Homonymy.
<strong>Keywords</strong>: Fields- relations- Al-Aswad Ben Yaafur- D-rhymed Poem (Daleyyat)
<strong><br clear="all" /> </strong>
https://jlt.journals.ekb.eg/article_123374_71d0a183bbc381dab917fdc7c4f0a9ce.pdf