الرموزُ اللغويةُ ومفاهيمُها في حقل تکنولوجيا التعليمِ "نقدٌ وتوجيهٌ".

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية البنات للآداب والعلوم والتربية - جامعة عين شمس- مصر.

المستخلص

هدف هذا البحث الموسوم بـ (الرموزُ اللغويةُ ومفاهيمُها في حقلِ تکنولوجيا التعليمِ "نقدٌ وتوجيهٌ")  إلى عرض الخصائص البنيوية والمفهومية لألفاظ تکنولوجيا التعليم التي ظهرت في الآونة الأخيرة, وما يعتري بعضها من غموض و علة ذلک، و کشف سبل التغلب على هذه المشکلة. إضافة إلى تبيان ضوابط اللغة العلمية الخاصة، ومعاييرها وعلاقة هذه الألفاظ بعدد من القضايا الدلالية، نحو: المشترک اللفظي، والترادف، والمجاز وأثر هذه القضايا في لغة المصطلحات. وقد قامت معالجة البحث على المنهج الوصفي لکشف أبعاد الظاهرة وتحليل عناصرها.و بناءً على ذلک قسَّمت معالجة إشکالية البحث إلى مقدمة، ومدخل، و ثلاثة مباحث، وخاتمة، جاءت المباحث على النحو الآتي:
- المبحث الأول: المصطلحات المفتاحية والرمز اللغوي: تأسيس و علاقة .
- المبحث الثاني: الرموز اللغوية لألفاظ تکنولوجيا التعليم "نقد وتوجيه".
- المبحث الثالث: مفاهيم ألفاظ تکنولوجيا التعليم ومبدأ التعاون التخاطبي " نقد وتوجيه".
ثم عرضت الخاتمة أبرز ما توصل إليه البحث من نتائج، وذيل البحث بقائمة المصادر والمراجع.
Lingiustics Symbols Concepts and its Acceptability in the Field of Education Technology: Criticism and Orientation
Sabah Saber Hussein Shehata
Department of Linguistic Sciences - Girls' College of Arts, Sciences and Education - Ain Shams University - Egypt.
Email: Sabah.saber@women.asu.edu.eg
Abstract: This research, that is entitled "Lingiustics Symbols Concepts and its Acceptability in the Field of Education Technology: Criticism and Orientation", aimed to present the characteristics of the terms of structural and conceptual education technology, and the ambiguity which is characterized some of words. That also uncovers the ways by that can overcome this problem. In addition to showing the controls of the special scientific language, its criteria and the relationship of these terms to a number of semantic issues, towards: verbal joint, tandem, and metaphor. The research was based on a descriptive approach to detect the dimensions of the phenomenon and analyze its elements. Accordingly, the treatment of the search problem was divided into an introduction, a preface, three chapters, and a conclusion. The chapters came as follows
I: Key idioms: Formatting and relationship < /p>
II: Linguistic symbol of the words of education technology and its acceptability.
II: Acceptability of the concept and the principle of communicational cooperation.
Then, the conclusion presented the most important results, and list of sources and references followed it.
 
 
 

الكلمات الرئيسية